|
(Joseph) Achron: muziek om verliefd op te worden |
Adams: componeren voor de huidige tijd |
Adams:
contact met de realiteit is onontbeerlijk voor vernieuwing |
(Hendrik)
Andriessen: een componist is óók maar een mens |
(Louis) Andriessen (1939-2021) |
(Louis)
Andriessen: "De muziek is veel belangrijker dan wij" |
(Louis) Andriessen: Mysteriën |
(Kees) van Baaren: 'het Maandagorchtendklasje' |
Bacewicz: 'Een componist moet zich ontwikkelen' |
Bach:
Brandenburgisches Konzert Nr. 3 BWV 1048 |
Bach:
de kerkcantates en de historiserende uitvoeringspraktijk |
Bach:
Die Kunst der Fuge |
Bach: Johannes-Passion |
Bach:
koorbezetting |
Bach:
Matthäus-Passion |
Bach: Matthäus-Passion in de 'Urfassung' |
Bach:
Matthäus-Passion (the Double Chorus in Bach's St. Matthew Passion) |
Bach:
Matthäus-Passion: enkele overwegingen |
Bach: Matthäus-Passion: een enkelkorige passie? (door Jos van Veldhoven) |
Bach:
Matthäus-Passion: wel of niet dubbelkorig? |
Bach:
Messe h-moll: Fragen der Auffuhrungspraxis |
Bach:
onbekende aria ontdekt |
Bach-Schostakowitsch |
Bachfestival
Leipzig 2005 |
Bach en Slot Köthen |
Bartók:
de drie pianoconcerten |
Beethoven
en Carter |
Beethoven
en de metamorfose |
Beethoven
en de metronoom |
Beethoven en de metronoom (J. Reichenfeld) |
Beethoven
en het Heiligenstädter Testament (facsimile en volledige tekst) |
Beethoven
en zijn tijd |
Beethovens
Pianosonate nr. 4 op. 7 |
Beethoven:
Missa Solemnis op. 123 |
Beethoven: Pianoconcerten |
Beethoven: Pianotrio's |
Beethoven:
Sonates en variaties voor cello en piano |
Beethoven:
Strijkkwartetten nr. 1-6 op. 18 (Lobkowitz) |
Beethoven:
Strijkkwartetten nr. 7-9 op. 59 (Rasumowsky) |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 10 op. 74 (Harp) |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 11 op. 95 (Quartetto serioso) |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 12 op. 127 |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 13 op. 130 |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 14 op. 131 |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 15 op. 132 |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 16 op. 135 |
Beethoven:
Strijkkwartet nr. 17 op. 133 (Grosse Fuge) |
Beethoven: Strijktrio's op. 3, 8, 9 |
Beethoven:
Symfonieën nr. 1-9 Gardiner) |
Beethoven:
Symfonie nr. 3 (Eroica) |
Beethoven:
Symfonie nr. 5 |
Beethoven:
Symfonie nr. 9 |
Beethoven: Vioolconcert |
Beethoven: Vioolromances nr. 1-2 |
Beethoven:
Vioolsonates nr. 1-10 |
Beethoven's Tempo Indications |
Berg
(1885-1935) |
Berg Lecture |
Berg: Lulu Suite: hose two missing minutes |
Berg: Pianosonate |
Berg:
Three pieces for orchestra Op 6 (Maarten Brandt - with audio) |
Berg:
Three pieces for orchestra Op 6 (Mark DeVoto) |
Berlioz:
artistieke hartstocht |
Berlioz:
l'Enfance du Christ op. 25 |
Berlioz-jaar 2019 (1): Berlioz en Gluck (1) |
Berlioz-jaar 2019 (2): Berlioz en Gluck (2) |
Berlioz-jaar 2019 (3): Berlioz en Gluck (3) |
Berlioz-jaar 2019 (4): Berlioz en Weber |
Berlioz-jaar 2019 (5): Berlioz en Spontini |
Berlioz-jaar 2019 (6): Berlioz en Paganini |
Berlioz-jaar 2019 (7): Berlioz en Wagner (1) |
Berlioz-jaar 2019 (8): Berlioz en Wagner (2) |
Bernstein:
Reaching for the note |
Bernstein:
Westside Story |
(Van) Beurden (1933-2016) |
Birtwistle
en Wagner |
Bonefaas: Orgeloeuvre |
Borodin:
exotische orkestklanken |
Boulez: In memoriam (1925-2016) |
Boulez: Pli selon pli |
Boulez:
Répons - het antwoord van de meester |
Boulez:
verbeelding gelegitimeerd door ratio |
Boulez
en Ravel: het verleden als brandstof voor verbeelding en vernieuwing |
Bowen:
een Britse 'schaduwcomponist' |
Brahms
authentiek? |
Brahms: historically inspired modernism |
Brahms:
klarinetkwintet |
Brahms:
pianotrio's |
Britten: War Requiem (Engelse tekst) |
Bruch:
prominente melodicus |
Bruckner
and Mahler (door Bruno Walter) |
Bruckner Urtext Gesamtausgabe/Complete Edition |
Bruckner: 45 jaar na 'Op reis door 't land van Bruckner' |
Bruckner:
de symfonieën in de verscheidene versies: geschiedenis |
Bruckner: meer zekerheid dan twijfel |
Bruckner: Return to the pure sources |
Bruckner: schijn en wezen |
Bruckner:
Symphony No 2: versions, variants and their critical editions |
Bruckner: Symfonie nr. 3 |
Bruckner: Symfonie nr. 4 |
Bruckner:
Symfonie nr. 6 |
Bruckner: Symfonie nr. 8 |
Bruckner:
Symphony No 9 and its unfinished Finale |
Bruckner: Symphony No 9 and the limits of the SPCM approach |
Bruckner's
symphonies: aspects of performance practice |
Cage and his prepared piano music |
Caldara:
Maddalena ai piedi di Cristo |
Carter (1908-2012) |
Castelnuovo-Tedesco: meer dan een componist van gitaarwerken |
Chin in Berlijn |
Chopin:
innerlijke revolutie |
Cimarosa:
Requiem |
Cosime en de Wil van de Meester (1) |
Cosime en de Wil van de Meester (2) |
Cosime en de Wil van de Meester (3) |
Cosime en de Wil van de Meester (4) |
Cosime en de Wil van de Meester (5) |
Cosime en de Wil van de Meester (6) |
Cosime en de Wil van de Meester (7 - slot) |
(George) Crumb (1929-2022) |
(Jean-François) Dandrieu: een eerbetoon (1) |
(Jean-François) Dandrieu: een eerbetoon (2) |
(Jean-François) Dandrieu: een eerbetoon (3) |
Debussy: Préludes, Petite Suite, en (mets childerijen van Ed Wennink) |
Diepenbrock: Ballade |
Diepenbrock en Verwey: Maanlicht |
Dutlileux (1916-2013) |
(Van) Dijk: Kreitens Passion |
Eisler:
Kleine Sinfonie |
Eregalerijen
in het Concertgebouw |
Fauré:
Requiem |
Ferneyhough:
strategic defamiliarization |
Franckistische
symfonie |
(Van)
Gilse (1881-1944) |
Goebaidoelina:
de passie |
Goeyvaerts: een inleiding |
Graupner: kent u hem? (1) |
Graupner: kent u hem? (2) |
Graupner: kent u hem? (3) |
Graupner: kent u hem? (4) |
Graupner: kent u hem? (5) |
Graupner: kent u hem? (6) |
Graupner: kent u hem? (7) |
Graupner: kent u hem? (8) |
Graupner: kent u hem? (9) |
Graupner: kent u hem? (10) |
Graupner: kent u hem? (11) |
Graupner: kent u hem? (12) |
Graupner: kent u hem? (13) |
Graupner: kent u hem? (14) |
Graupner: kent u hem? (15) |
Graupner: kent u hem? (16) |
Graupner: kent u hem? (17) |
Graupner: kent u hem? (18) |
Graupner: kent u hem? (19) |
Graupner: kent u hem? (20) |
Graupner: kent u hem? (21) |
Graupner: kent u hem? (22) |
Graupner: kent u hem? (23) |
Graupner: kent u hem? (24) |
Graupner: kent u hem? (25) |
Graupner: kent u hem? (26) |
Graupner: kent u hem? (27) |
Graupner: kent u hem? (28) |
Graupner: kent u hem? (29) |
Graupner: kent u hem? (30) |
Graupner: kent u hem? (31) |
Hartknoch: Vooruitstrevende pianistische ideeën en ouderwetse polyfonie |
Hartmann:
een bevlogen componist |
Hartmann:
een bevlogen organisator |
Hartmann:
innerlijke emigratie |
Haydn: een accolade in de muziekgeschiedenis |
Haydn en de baryton |
Haydn en het klavier |
Henderickx in memoriam (1962-2022) |
Henkemans: 'vergeten' muziek |
Henze: muziek als gedroomde en permanente revolutie |
Henze:
muziek halverwege utopie en werkelijkheid |
Henze:Tristan |
Heppener:
"Componeren is proeven met je oren" |
Holliger - Leben und Werk |
(Ten) Holt: In memoriam (1923-2012) |
Ketting: In memoriam (1935-2012) |
Ketting: Ithaka - opera en symfonie |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (1) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (2) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (3) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (4) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (5) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (6) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (7) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (8) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (9) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (10) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (11) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (12) |
Kierkegaard en Mozarts Don Giovanni (epiloog) |
Korngold:
bewonderd en verguisd |
Kox: in memoriam (1930-2019) |
Kox:
intense melodische begaafdheid |
Krommer: kent u hem? (1) |
Kuhnau: kent u hem? (1) |
Lange
(de), Samuel Jr. en Daniël: in twee verschillende richtingen |
Lee: In memoriam (1924-2013) |
Leo Smit Stichting 25 jaar |
Lutoslawski:
aan gene zijde van oud en nieuw |
Maderna:
groot kunstenaar en bijzonder mens |
Mahler:
het muziektheater als bakermat voor de twintigste-eeuwse muziek |
Mahler
in Jihlava (Iglau) (1860-1889) |
Mahler
in Toblach (1908-1910) |
Mahler: imaginaire brieven (deel1): Wenen - Amsterdam |
Mahler: imaginaire brieven (deel 8): Symfonie nr. 6 |
Mahler:
imaginaire brieven (deel 9): Symfonie nr. 7 |
Mahler: imaginaire brieven (versie 5: 31 mei 2002): symfonie nr. 10 |
Mahler:
rillen bij Mahler |
Mahlers
Tiende symfonie: "das wichtigste in den Musik steht nicht in
den Noten" |
Manneke Special |
Manneke: Lamento |
Martin:
glijdende tonaliteit |
Martin: Golgotha |
Martin:
Le Mystère de la Nativité |
Martin:
"menselijke emoties zijn slechts te verwoorden tegen een tonale
achtergrond" |
Martin:
tussen Genève en Naarden |
Martin-herdenkingsjaar 2024 |
(Fanny)
Mendelssohn: in de schaduw van haar broer |
(Misha) Mengelberg in memoriam (1935-2017) |
Menotti:
jongleur met de komische noot |
Missing Voices - The irreparable loss of Jewish composers in the Shoah |
Moesorgski: Schilderijen van een tentoonstelling (met schilderijen van Ed Wennink |
Mozart:
de Neue Mozart Ausgabe nu online |
Mozart:
de pianoconcerten |
Mozart:
Requiem |
Mozart:
Requiem |
Mozart en de dood als romantische mythe |
Mozart:
zur Vollendung des Requiem |
Mozarts
laatste portret? |
Nardini: Strijkkwartetten (Italiaanse strijkkwartetten I) |
Neutkens: een dubbeltalent timmert aan de weg |
Oestvolskaja:
componeren in een staat van goddelijke genade |
Oestvolskaja: forging the 'lady's hammer' |
Oestvolskaja:
mokerslagen op de poort van de eeuwigheid |
Opus
1 |
Penderecki:
nieuwe wegen |
Petersson:
drama in optima forma |
Rachmaninovs Études-tableaux
|
Rachmaninovs
Tweede symfonie: manuscript van de rommelzolder |
Rautavaara in memoriam (1984-2016) |
Retourtje Dresden (1) |
Retourtje Dresden (2) |
Retourtje Dresden (3) |
Retourtje Dresden (4) |
Retourtje Dresden (5) |
Retourtje Dresden (6) |
Retourtje Dresden (7) |
Ries: Die Könige in Israel |
Rihm (1952-2024) in memoriam |
Rihm (1): 'Die Musik beginnt, bevor sie begonnen hat' |
Rihm (2): 'Ich wollte immer nur hervorbringen, schon als Kind' |
Rihm (3): 'Kunst ist alterslos' |
Rihm (4): 'Dargestellter Wahnsinn ist ein Problem für sich' |
Rimski-Korsakov:
Shéhérazade |
Saariaho (1952-2023) |
Satie: Uspud |
Schäfer (1873-1931) |
Schnebel:: 'Erinnern, Wiederholen, Durcharbeiten' |
Schoeck:
Meer dan een talent tussen de Alpen |
Schönberg:
Fünf Orchesterstücke op. 16 |
Schönberg is dood, leve Schönberg! |
Schönberg: Kammersymphonie nr. 1 |
Schönberg: Verklärte Nacht (project) |
Schubert:
Die schöne Müllerin |
Schubert/Vogl: Die schöne Müllerin |
Schubert:
Pianosonates D 840 (Relique) en 959 (Engels, mp3) |
Schubert:
Symfonieën |
Schubert:
Winterreise |
Schumann: Strijkkwartetten |
Schumann:
Vioolconcert |
(Rutger) Schutte |
Sibelius:
Kullervo-symfonie |
Sjostakovitsj:
de strijd om de geestelijke integriteit |
Sjostakovitsj:
Moskou, Tsjerjomoesjki |
Sjostakovitsj:
Vioolconcert nr. 1 |
Skrjabins
L'Action Préalable: een droom wordt werkelijkheid |
Skrjabin:
mystiek spektakel: L'acte préable |
Stockhausen:
vernieuwende schokgolven |
Straesser
(1934-2004) |
(R.) Strauss: Befreit |
Stravinsky
en de spiegel van de geschiedenis |
Stravinsky: Histoire du Soldat (partituur) |
Stravinsky:rondom Petroesjka |
Telemann:
der getreue Musicmeister |
Van
Vlijmen: Monumentum |
Varèse:
Amériques |
Verbey in memoriam (1959-2019) |
Verdi-jaar 2013 (1) |
Verdi-jaar 2013 (2) |
Verdi-jaar 2013 (3) |
Verdi-jaar 2013 (4) |
Verdi-jaar 2013 (4) |
Vivaldi en de anderen (1) |
Vivaldi en de anderen (2) |
(Klaas de) Vries: Spiegelpaleis |
Werner, de voorganger van Haydn (1) |
Werner, de voorganger van Haydn (2) |
Werner, de voorganger van Haydn (3) |
Wilms: Een signalement: |
Wranitzky: kent u hem? |
Yun: Een verklanking van de verzoening der tegenstellingen |
(Hans)
Zender: interview met Frank Stepanek |
(Bernd Alois) Zimmermann en het drama van de tijd |
(Belle van) Zuylen: een muzikaal verhaal (1) |
(Belle van) Zuylen: een muzikaal verhaal (2) |
(Belle van) Zuylen: een muzikaal verhaal (3) |
(Belle van) Zuylen: een muzikaal verhaal (4) |
(Belle van) Zuylen: een muzikaal verhaal (slot) |
(Wim)
Zwaag: eigentijdse romantiek |