De Berliner Gemäldegalerie kocht medio jaren zeventig een schilderij
waarvan onlangs bekend is geworden dat het waarschijnlijk het laatste
portret van Mozart is die in 1791 in Wenen overleed, 35 jaar oud.
Dat
het zo lang heeft geduurd om vast te stellen of het wel of niet een
authentiek portret betrof, houdt verband met het uitvoerige onderzoek
dat aan de bekendmaking vooraf is gegaan. Zo paste Wolfgang Seiller,
een nazaat van Johann Georg Edlinger, de schilder van het portret, allerhande
computertechnieken toe om de afbeelding van de componist op het waarschijnlijk
uit 1790 daterende schilderij met andere - als authentiek bekend staande
- portretten te vergelijken. Seillers belangstelling ging daarbij vooral
uit naar het (zonder enige twijfel authentieke) portret dat van Mozart
in 1777 in Salzburg werd geschilderd (afbeelding rechts). Hij wordt
afgebeeld met de Gulden Spoor-versierselen die hem in 1770 door de paus
waren uitgereikt. Dit schilderij leende zich uitstekend voor een nauwkeurige
vergelijking van Mozarts gelaatstrekken met die in het het werk van
Edlinger. Het schilderij bevindt zich in Bologna en is van aanmerkelijk
groter belang dan het door Barbara Krafft geschilderde portret (afbeelding
linksonder) dat pas in 1819 ontstond, 28 jaar na Mozarts dood, en dat
is gebaseerd op verschillende voorbeelden die deels door Mozarts zuster,
Nannerl, waren aangereikt. Het is dit in wezen onbetrouwbare portret
dat uiteindelijk wèl het meest bekend is geworden en dat onder
andere is afgebeeld op de verpakking van de Salzburgse Mozart-Kugeln.
In 1782/83 ontstond in Wenen het schilderij Mozart am Klavier
van Mozarts zwager, Joseph Lange, dat onvoltooid bleef en een plaatsje
kreeg in Mozarts geboortehuis in Salzburg. Tot de ontdekking van het
schilderij van Edlinger was dit het laatste bekende Mozart-portret (afbeelding
rechtsonder).
 
Het
portret van Edlinger (afbeelding rechts) is waarschijnlijk begin november
1790 in München ontstaan toen Mozart daar voor de koning van Napels
optrad en zijn intrek had genomen in de ook bij Edlinger goed bekende
herberg 'Der schwarzer Adler' in de Kaufingerstrasse. Het toont ons Mozart
die in goede doen lijkt, goed verzorgd en gestoken in typisch negentiende-eeuwse
kledij, met een zelfverzekerde uitstraling en tamelijk zwaarlijvig. Ook
valt op dat de vorm van de neus en het ietwat grotere linker oog overeenkomen
met het portret uit 1777.
De deskundigen zijn het er evenwel niet over eens. Volgens de Münchense
stadsarchivaris Richard Bauer wordt de koopman en het gemeenteraadslid
Joseph Georg Steiner (1753-1813) afgebeeld, maar bewijzen heeft Bauer
voor zijn stelling nog niet kunnen aandragen.
Volgend jaar zal het tweehonderdvijftig jaar geleden zijn dat Mozart
in Salzburg werd geboren. Zo bezien komt het schilderij van Edlinger op
de valreep want ook in 2005 zal er weer veel extra aandacht worden besteed
aan zowel Mozarts leven en werken. Echt nieuwe ontdekkingen zijn niet
meer te verwachten maar dat het waarschijnlijk laatste portret van de
componist, even waarschijnlijk niet meer dan dertien maanden voor zijn
dood gemaakt, nu als zodanig aan de wereld is voorgesteld, mag op zijn
minst als een gebeurtenis van grote historische waarde worden beschouwd.
|