Componisten/werken Kent u Christoph Graupner? (9)
© Gerard van der Leeuw, april 2022
|
|
In de eerste aflevering van deze serie (klik hier) besteedde ik aandacht aan de eerste twee opnames die Florian Heyerick maakte van Das Leiden Jesu, een tiental cantates voor de lijdenstijd van 1741 op tekst van de theoloog/architect Johann Conrad Lichtenberg (1689-1751). In deze erg korte aflevering aandacht voor een cantate die te vinden is op de derde cd: Kommt, Seelen, seid in Andacht stille – Die erbauliche Anschickung unsers Erlösers zu seinem letzten Leiden, de cantate voor de zondag Estomihi 1741, de zondag die voorafgaat aan de lijdenstijd. De cantate opent met een grotendeels homofoon, maar indringend koor:
Volgen twee accompagnato’s, twee aria’s, een recitatief en een
Tegen alle regels van de barokke esthetica in hanteert Graupner een permanente afwisseling tussen adagio (ad) en allegro (alle). Een volgehouden contrast dat zijn oorsprong vindt in de eerste tekstregel. Hier horen we weer de operacomponist die Graupner aanvankelijk was aan het werk:
Na een tweede accompagnato volgt dan een schitterende basaria met - weer typerend voor Graupner - twee obligate altviolen. Muziek die in uitdrukkingskracht niets voor die van Bach onderdoet:
Na een recitatief eindigt de cantate met een typisch Graupner koraal (het vierde couplet van Jesu, meiner Seelen Licht):
De uitvoering onder leiding van Florian Heyerick is weinig minder dan een klein wonder. Christoph Graupner: Das Leiden Jesu III: index |
|