© Siebe Riedstra, juni 2012

Bazzini: Calabrese op. 34 nr. 6 – Trois morceaux lyriques op. 41 – Le Carillon d’Arras op. 36 – Deux morceaux de salon op. 12 – Deux grandes études op. 49 – Trois morceaux en forme de sonate op. 44 – La ronde des lutins op. 25.

Chloë Hanslip (viool), Caspar Frantz (piano)

Naxos 8.570800 • 71' •

Opname: september 2007, Potton Hall, Westleton, Suffolk (VK)

De Britse Chloë Hanslip (1987) is niet zomaar een violiste. Op haar vijfde voorspelde Yehudi Menuhin haar een grote carrière. Op haar dertiende maakte ze haar debuut-album voor Warner Classics, een jaar later gevolgd door een tweede cd met twee concerten van Bruch. Toen Warner het mes zette in zijn klassieke activiteiten moest ook Hanslip eraan geloven, maar gelukkig zag Naxos zijn kans schoon en bracht haar derde cd, met vioolconcerten van Adams en Corigliano, uit in 2006 (klik hier). Naxos is intussen begonnen aan een uitgebreide ontginning van het minder bekende negentiende-eeuwse vioolrepertoire op 200 cd’s, en de eerste titel in die serie was er een met Vioolconcerten van Godard, gespeeld door Hanslip. Dat was een voltreffer die in deze pagina’s vol enthousiasme werd ontvangen (klik hier). Chloë Hanslip vervolgt nu haar bijdrage aan de serie met virtuoze vioolwerken van Antonio Bazzini.

Bazzini was net als Paganini één van de grote violist-componisten van de negentiende eeuw. Hij werd geboren te Brescia in 1818, ontmoette Paganini in 1836, werd door de maestro aangemoedigd om als vioolvirtuoos carrière te maken, en trok de wereld rond. Hij beëindigde zijn nomadische bestaan met een tournee door Nederland in 1864. Na zijn terugkeer in Italië werd hij directeur van het Conservatorium te Milaan, waar hij Mascagni en Puccini onder zijn leerlingen telde. Schumann en Mendelssohn hadden niet alleen respect voor hem als violist, maar ook als componist. Hoewel zijn faam berust op salonmuziek als het Ronde des Lutins (Dans van de Kobolden), heeft hij zich ook in grotere vormen, met name in de kamermuziek, uitgedrukt. Een voorbeeld daarvan vinden we op deze cd, de Trois morceaux en forme de sonate opus 44, waarvan het tweede deel, Romance, in de interpretatie van Chloë Hanslip een klein meesterwerkje wordt. En daarmee is de essentie van deze uitgave geraakt: deze muziek staat of valt bij de kwaliteit van de uitvoerenden. In dit geval staat ze als een huis. Luister naar de laatste track, het Ronde des Lutins, en u bent verkocht. Adembenemend virtuoos.