© Aarnout Coster, april 2008

Godard: Eerste vioolconcert op. 35
(Concerto Romantique) - Vioolconcert nr. 2 op. 131 - Scènes Poétiques voor orkest op. 46.

Chloë Hanslip (viool), Slowaaks Staatssymfonieorkest o.l.v. Kirk Trevor.

Naxos 8.570554 • 66' •

Deze cd is een must voor elke liefhebber van het hoogromantische vioolrepertoire. Benjamin Godard (1849-1895) was een Frans componist die een uitgebreid oeuvre bij elkaar geschreven heeft: kamermuziek, orkestwerken en opera’s. Dit alles is in vergetelheid geraakt behalve één werkje: de Berceuse de Jocelyn, een melodie uit een van zijn opera’s, die in diverse arrangementen, van cello met orkest via salonorkest tot stadhuiscarillon, nog steeds bekendheid geniet.

In de periode 1891-1910 bracht het Koninklijk Concertgebouworkest enkele werken van Godard ten gehore, waaronder het Concerto Romantique en de Scènes Pittoresques – waarna deze stukken van het repertoire verdwenen.

Als we beluisteren wat er op deze cd ten gehore gebracht wordt, dan is de verwaarlozing van deze componist verbazingwekkend. Er is niets mis met deze muziek. Sterker nog: voor menigeen zal het hier gebodene een ontdekking zijn. Als leerling van Vieuxtemps heeft Godard, van huis uit violist, het metier volledig leren beheersen en dat kunnen we nu horen in voorbeeldige uitvoeringen.

Het Tweede vioolconcert weet met zijn energieke aanhef: alternerende akkoorden van solist en orkest, de luisteraar direct te boeien en mee te voeren naar de daaropvolgende zangerige thema’s en de doorwerking, alles voorzien van virtuoze passages voor de solist. Naast de briljant geschreven solopartij toont de componist zijn vakmanschap in de behandeling van de diverse instrumentengroepen van het orkest. In het lyrische tweede deel manifesteert Godard zich bij uitstek als melodicus. Het derde en laatste deel heeft een uitgelaten karakter.

In het Concerto Romantique (Godards Eerste vioolconcert) wisselen martiale en lyrische thema’s elkaar af, in de beste hoogromantische traditie. Het vierdelige werk heeft na het gebruikelijke Allegro en Adagio een Canzonetta (een sympathiek muziekje, waarin de viool haar lied zingt boven een pizzicatobegeleiding – zo men wil salonfähig, maar van de goede soort - gevolgd door een dramatisch Allegro molto.

De Scènes Poétiques zijn karakterstukken voor orkest die de sfeer van bos, veld, berg en dorp bedoelen weer te geven. Het is geen diepgravende muziek, maar wel vakkundig geschreven en bedoeld om de luisteraar aangenaam te verpozen en even te laten wegdromen uit de sleur van alledag.

In de beide concerten vertolkt Chloë Hanslip de veeleisende vioolpartijen met groot elan. Trefzeker en soepel realiseert zij de vituoze, snelle passages, innig en zangerig interpreteert zij Godards lyrische melodieën. Zij ontlokt aan haar viool een prachtige toon met het juiste vibrato, en hier en daar een bescheiden gebruik van portamento.

Kirk Trevor leidt het voortreffelijk spelende Slowaakse orkest met groot gevoel voor de afwisseling van stoere en tedere momenten die deze muziek kenmerkt. Het resultaat is orkestspel van hoog niveau en een perfect samengaan met de soliste.

De opname is helder en transparant, zodat de partijen van de diverse orkestgroepen goed tot hun recht komen.