CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2025 |
In mijn bespreking van Yulianna Avdeeva's opname van de 24 Préludes en Fuga's op. 87, met aansluitend de Prélude en Fuga in cis, gereconstrueerd door Krzysztof Meyer (klik hier) maakte ik melding van de Internationale Schostakowitsch Tage in het Duitse Gohrisch, zo'n dertig kilometer van Dresden, tevens de stad waar de Russische componist zijn Achtste strijkkwartet voltooide. Het festival werd in 2010 opgericht door Tobias Niederschlag, die – aldus het tekstboekje – vastbesloten was om in het programma wat genoemd werd ‘ontdekkingen uit Sjostakovitsj' nalatenschap' op te nemen. Aldus geschiedde, waarbij sommige van de uitgevoerde stukken nog niet eerder op het podium waren verschenen en andere betrekking hadden op bewerkingen of fragmenten die door andere componisten waren voltooid. In het boekje is een dankwoord van de weduwe van de componist opgenomen dat ik u niet wil onthouden:
Of deze ‘discoveries' een werkelijk waardevolle aanvulling zijn laat ik graag over aan de perceptie van de luisteraar. Een allegaartje (zie het inhoudsoverzicht) is het in ieder geval wel, hoewel onder de gegeven omstandigheden uiteraard onvermijdelijk. De reeds aangehaalde opname van de Prélude en Fuga in cis in de reconstructie van door Krzysztof Meyer komt op dit album opnieuw terug, ook hier gespeeld door Avdeeva en vreemd genoeg niet ‘live'. Even merkwaardig zijn de in deze uitgave opgenomen Vijf stukken voor twee violen en piano (ze omvatten een periode van maar liefst 22 jaar: van 1933 tot 1955) in de bewerking van Levon Atovmian (*1961), want die zijn allesbehalve een 'ontdekking'. Dat uitsluitend topmusici, die bovendien vertrouwd zijn met Sjostakovitsj' oeuvre, zich over deze stukken hebben ontfermd blijkt uit het hoge uitvoeringsniveau. Voor de Sjostakovitsh-liefhebbers is dit vanzelfsprekend een album dat hun belangstelling zal trekken. index |
|