Actueel

Edison Klassiek 2021

 

© Persbericht, 23 december 2021

 

Amsterdam, 23 december 2021 – Vanmiddag zijn in het programma Podium op NPO Radio 4 de Edison Klassiek winnaars bekendgemaakt. Twee winnaars waren aanwezig. Sopraan Katharine Dain en pianist Sam Armstrong ontvingen een Edison uit handen van presentator Hans Haffmans voor het album Regards sur l'Infini. Ook Daniel Reuss, chef-dirigent van Cappella Amsterdam, kreeg het bronzen beeldje uitgereikt, dat hij samen met het koor ontving voor hun winnende album In Umbra Mortis.

De andere Edisons gaan naar de winnaars Patricia Kopatchinskaja, Lise Davidsen, Collegium 1704 o.l.v. Václav Luks, Natalia Prishepenko & Dina Ugorskaja, Il Giardino Armonico o.l.v. Giovanni Antonini, ART'uur: Wim Van Hasselt en Koen Plaetinck, Steuart Pincombe en naar het label SWR Classic voor de prachtige uitgave Hans Rosbaud conducts Mahler.

Op zondag 5 december werd reeds de Edison Klassiek Oeuvreprijs aan hoboïst Han de Vries uitgereikt. Hij kreeg deze uit handen van Paul Witteman tijdens de uitzending van televisieprogramma Podium Witteman op NPO 2.

Winnaars Edison Klassiek 2021
De jury 2021 bestaat uit Mischa Spel (meestemmend voorzitter), Wim Vos, Robin de Bruijn, Masa Spaan, Joris Heynen, Mirjam Wijzenbeek en Peter van der Lint. Op basis van kwaliteit en artistieke waarde heeft deze jury uit de voordrachten een lijst van drie genomineerden per categorie samengesteld. Uit deze genomineerden zijn de onderstaande winnaars bekendgemaakt:

HET DEBUUT
Katharine Dain, Sam Armstrong (Saariaho/Dutilleux/e.a. – Regards sur l'Infini) – 7 Mountain Records/[Integral] Music
Dain zingt de liederen genadeloos mooi, vol tekstbegrip, met een perfecte Franse dictie en gevoel voor opbouw. Armstrong begeleidt haar precies zoals het moet. Zijn desolate tonen na ‘Ai-je pu t'appeler de l'ombre' van Delbos zijn werkelijk grandioos. Zo geef je betekenis en spanning aan een lied.

DE SOLIST – INSTRUMENTAAL
Patricia Kopatchinskaja, Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini (Vivaldi – What's Next Vivaldi?) –ALPHA Classics/Outhere Benelux
Het geheel roept soms het gevoel op van een langstrekkend circus: een bonte stoet aan artiesten trekt voorbij aan een publiek dat oren en ogen tekortkomt en van de ene in de andere verbazing valt. De capriolen die Kopatchinskaja uit haar Gagliano-viool tovert zijn acrobatisch, de tomeloze energie van het ensemble lijkt grenzeloos.

DE SOLIST – VOCAAL
Lise Davidsen, London Philharmonic Orchestra, Sir Mark Elder (Beethoven/Wagner/Verdi) – Decca Classics/Universal Music
,,Een stem uit miljoenen”, jubelde de Telegraph . “Een naam om te onthouden en een stem die je nooit meer vergeet”, ronkte Gramophone . Als aanstormend talent moet je sterk in je schoenen staan om niet te bezwijken onder zo'n stroom aan uitbundige lofuitingen. Het moge duidelijk zijn: de nuchtere Noorse sopraan Lise Davidsen – 35 in februari – stáát dat.

DE OPERA
Collegium 1704, Václav Luks (Rameau – Les Boréades) – Château de Versailles/Outhere Benelux
Het Tsjechische oude muziekensemble Collegium 1704 van oprichter en leider Václav Luks pakte de handschoen op en toerde in 2020 met een concertante uitvoering naar Wenen, Moskou en Versailles. Op die laatste, historische plek werd deze live-opname gemaakt. De opera gaat over de Boréades, de twee zonen van de god van de Noordenwind. Luks vuurt zijn ensemble energiek aan en haalt de mooiste klanken uit dit virtuoze orkest.

HET KOOR
Cappella Amsterdam, Daniel Reuss (Rihm/de Wert – In Umbra Mortis) – Pentatone Music
Zo direct na elkaar gezongen is het soms moeilijk om de vierhonderd tussen de noten liggende jaren meteen te horen. Zo ver verwijderd en toch zo dichtbij. Wat een origineel album. En over de kwaliteit van Cappella Amsterdam hoeven we het niet meer te hebben. Koorzang op het allerhoogste niveau.

KAMERMUZIEK
Natalia Prishepenko & Dina Ugorskaja (Prokofiev/Shostakovich – Violin Sonatas) – AVI/New Arts International
Al vanaf de eerste maten ervaart de luisteraar dat hier muziek gemaakt wordt op een manier die het alledaagse ver ontstijgt. Het gaat de twee musici niet om klankschoonheid of technische perfectie, maar om het verkennen van de uithoeken van het muzikale universum.

HET ORKEST
Sandrine Piau, Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini (Haydn – Haydn 2032: No. 9 L'Addio) – ALPHA Classics/Outhere Benlux
Het spelplezier spat ervan af en het niveau is ongekend hoog: dirigent Giovanni Antonini en orkest Il Giardino Armonico demonstreren op dit album wat een uitzinnig luisterfeest de symfonieën van Joseph Haydn vandaag de dag nog altijd teweeg kunnen brengen.

NEOKLASSIEK  
ART'uur: Wim Van Hasselt en Koen Plaetinck (Henderickx/Wohl/ e.a. – Imaginary Mirror) – Channel Classics Records
Imaginary Mirror beweegt tussen dramatische soundscapes van epische omvang van Wim Henderickx en een jazzy werk voor vibrafoon en flugelhorn van Markus Stockhausen. Daartussen klinkt een voortdurend fascinerende opeenvolging van stukken die ieder een rijke en fantasievolle wereld exploreren waarin met slagwerk, een reeks trompetten en elektronica niets te gek blijkt te zijn.

HET DOCUMENT
Südwestfunk-Orchester Baden-Baden, Hans Rosbaud (Mahler – Hans Rosbaud conducts Mahler) –SWR Classic/Outhere Benelux
Als dirigent behoort Rosbaud tot de absolute top van zijn generatie. In stijl en aanpak zou je kunnen zeggen dat hij de erfenis van Willem Mengelberg en Bruno Walter heeft geabsorbeerd en aan de andere kant de wegbereider is voor dirigenten als Pierre Boulez en Ernest Bour. Zijn aanpak en visie zijn de moeite van het bestuderen nog steeds meer dan waard.

DE ONTDEKKING
Steuart Pincombe (Bach/Galli/e.a. – the cello in my life) – 7 Mountain Records/[Integral] Music
Bij cellist Steuart Pincombe valt er zoveel te ontdekken, dat je bijna niet weet waar je moet beginnen. De simpele en straightforward titel The Cello in My Life is bijna misleidend, want er is niets simpels en straightforwards aan dit album. Tegelijkertijd vat de titel wel precies samen wat Pincombe wil overbrengen: hij vertelt een persoonlijk en oprecht verhaal, dat is verbonden aan deze muziek.

___________________
Zie ook: Over de betrekkelijkheid van Echo's en Edisons en Toekenning Edisons Klassiek 2019: De nieuwe kleren van de keizer


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links