© Siebe Riedstra, mei 2012

Mahler: Symfonie nr. 7 in e

Bamberger Symphoniker o.l.v. Jonathan Nott

Tudor 7176 • 80' • (sacd)

Opname: 11-15 juli 2011,
Joseph-Keilberth-Saal Konzerthalle, Bamberg D)

Jonathan Nott is sinds 2000 chef-dirigent van de Bamberger Symphoniker. Zo’n verbintenis van meer dan tien jaar is in het internationale orkestenlandsschap al lang niet meer alledaags, en zegt dus iets over de kwaliteit van die samenwerking. De Bambergers zijn sinds de oprichting in 1945 een van de vier toporkesten in Beieren, maar de komst van Nott heeft een extra zetje in de richting van internationale aandacht gegeven. Zijn registraties met werken van Schubert in combinatie met eigentijdse componisten vielen fors in de prijzen. In de Mahler-seizoenen 2009/10/11 trokken dirigent en orkest de aandacht met een Mahler-integrale die zijn voltooiing nadert met deze opname van de Zevende – alleen de nummers Zes en Acht ontbreken nog. Het orkest brengt de opnamen uit op een klein Zwitsers label, Tudor, en zal ongetwijfeld zelf in de buidel moeten tasten om deze onderneming internationaal over het voetlicht te brengen. De serie wordt gekenmerkt door uitstekend orkestspel, een ‘no-nonsense’ benadering van de kant van Nott, en een schitterende opname die in samenwerking met de Bayerische Rundfunk wordt gerealiseerd. Na de persoonlijke tragiek rond het gerommel van echtgenote Alma, die een uitlaatklep zocht in de smart van de Zesde, lijkt de Zevende een nieuw hoofdstuk in het leven van Mahler in te luiden. Het is vooral dat positieve aspect van deze ‘meest bonte symfonie’ – meer daarover in de bespreking van collega Maarten Brandt over de recentelijk herontdekte concertuitvoering door Eduard van Beinum (klik hier) - dat door Nott wordt benadrukt. Dat uit zich gelukkig niet in de duivelse snelheden waaraan Gergiev en Järvi deze partituur hebben onderworpen. Bovendien had het orkest – het was tenslotte juli – de tijd om vijf volle dagen voor deze opname uit te trekken – wat een luxe! Dat vertaalt zich uiteraard in een vlekkeloze realisatie. Het resultaat is een stralende, levenslustige Zevende die door de opnametechnici weergaloos mooi is opgetekend.