© Siebe Riedstra, december 2010

Corigliano: Vioolconcert (The Red Violin) – Phantasmagoria

Michael Ludwig (viool), Buffalo Philharmonic Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta

Naxos 8.559671 • 61' •

John Corigliano

De Amerikaanse componist John Corigliano (1938) zou je gerust de wettige erfgenaam van Samuel Barber mogen noemen. Zijn muziek is in de kern door en door romantisch, zonder voorbij te gaan aan moderne ontwikkelingen en technieken. Hij is geen veelschrijver, en hij is bovendien bepaald niet zuinig met het hergebruiken van zijn scheppingen. Zo werd zijn Strijkkwartet getransformeerd tot een Symfonie voor Strijkers en leverde de filmmuziek voor ‘Altered States’ het orkestwerk ‘Three Hallucinations’ op. Corigliano schreef één opera, The Ghosts of Versailles, die in 1991 zijn première beleefde aan de Metropolitan Opera te New York, bepaald niet de minste plek om te debuteren. Het was een monsterproductie, waarvan de herneming in het vorig seizoen seizoen helaas om financiële redenen op het laatste moment werd vervangen door Verdi’s La traviata. Die beslissing liep niet alleen uit op een debacle voor dirigent Leonard Slatkin (die veel werken van Corigliano heeft gedirigeerd en opgenomen), het was uiteraard ook een grote teleurstelling voor de componist. Kennelijk had Corigliano de bui al zien hangen, want in 2000 stelde hij een suite uit de opera samen onder de titel ‘Phantasmagoria’. Die beleeft hier zijn fonografische première. In de opera maakt Corigliano een reis in de tijd naar de Franse revolutie, waarbij historische gebeurtenissen vermengd worden met episodes uit de toneelwerken van Beaumarchais, de verhalen over Figaro’s bruiloft en Figaro de barbier. De muziek van Mozart en Rossini (en Wagner) fungeert daarbij als een houvast in de hallicunaties van de als geesten opgevoerde protagonisten.

Onmiddelijk succes had Corigliano met zijn ‘score’ voor de film ‘The Red Violin’ uit 2003, waarvan hij de partituur al min of meer voltooid had voordat de film gemonteerd was. Dus maakte hij voor de concertzaal direct een ‘Red Violin Chaconne’. Die werd tegelijk met de ‘Original Motion Picture Soundtrack’ ingespeeld voor het label Sony door Joshua Bell en het Philharmonia Orchestra uit Londen onder de Finse dirigent Esa-Pekka Salonen. Chloë Hanslip nam de Chaconne op voor Naxos (klik hier). Later voegde Corigliano aan de Chaconne nog drie delen toe, en dat geheel werd het ‘Red Violin Concerto’. Ook daarvan maakte Joshua Bell een opname, deze keer met het Baltimore Symphony Orchestra onder chef-dirigent Marin Alsop, gekoppeld met Corigliano’s Vioolsonate. Die schreef hij overigens voor zijn vader, die decennia lang concertmeester was van de New York Philharmonic. Op deze cd horen we violist Michael Ludwig, die begeleid wordt door een andere Amerikaanse maestra, JoAnn Falletta, met ‘haar’ orkest uit Buffalo, opgenomen in een van de mooiste concertzalen van Amerika. Alle betrokkenen leveren op deze schijf uitstekende prestaties. De film – met Samuel L. Jackson in de hoofdrol – is overigens ook zeer de moeite waard. Waar muziekmaken op het witte doek voor kenners vaak bedorven wordt door tenenkrommend ‘acterend musiceren’ is in deze film uiterste zorg besteed aan de muziekmomenten, die prachtig geïntegreerd zijn in een pakkend verhaal.