CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2012

 

 

(Jehan) Alain: Complete Orgelwerken (zie onder) – Boerema: Twee Hommages Improvisés

Hayo Boerema op het Marcussen-orgel van de Laurenskerk te Rotterdam

HAYO197202 • 79' + 80' • (2 cd’s)

Opname: april en augustus 2011

www.hayoboerema.com


Hayo Boerema (1972, Groningen) is sinds 2005 hoofdorganist van het monumentale Marcussen orgel van de Laurenskerk te Rotterdam, een van de belangrijkste posities in Nederland orgelland. Hij zet zichzelf en zijn instrument op de kaart met een eigen label, hier gewijd aan een integrale van de orgelwerken van Alain. 2011 was het jaar van Jehan Alain (1911-1940). Hij werd in 1940 tijdens een eenmanspatrouille door Duitse soldaten doodgeschoten, maar niet voordat hij zelf in zijn eentje zestien tegenstanders had omgelegd. Jehan Alain was de zoon van Albert Alain, en de grote broer van Marie-Claire Alain. Orgelspelen leerde hij van zijn vader, die een vierklaviers pijporgel in zijn huiskamer had ingebouwd. Hij rekende Francis Poulenc en Olivier Messiaen tot zijn vrienden en heeft ondanks zijn vroegtijdige dood een aantal indrukwekkende meesterwerken voor orgel nagelaten. Wie wil weten waar de schakel tussen Louis Vierne en Olivier Messiaen zit, hoeft niet langer te zoeken. Als je nog geen dertig jaar oud wordt en zulke unieke muziek kunt schrijven ben je een groot componist.

In het Alain-jaar 2011 werd dat in Nederland bijzonder onder de aandacht gebracht door drie integrale opnames van zijn orgeloeuvre. Jan Hage, de kersverse Domorganist van Utrecht, toog naar Frankrijk voor een opname op het Hollandse label ToccaTa. Het Nederlandse budgetlabel Brilliant kwam met een editie op maar liefst drie cd’s, met toegevoegd materiaal waarop de componist zelf ook nog te horen is (klik hier). Boerema kon gewoon thuisblijven en bespeelt zijn eigen instrument, dat eminent geschikt is voor dit repertoire. Bij de ingebruikname van het Laurensorgel was Marie-Claire Alain present met werk van haar broer, dat zegt genoeg, maar niet alles. Marie-Claire had een affiniteit met het barokke repertoire die haar tijdens haar leven een grote reputatie heeeft bezorgd. Tegenwoordig vinden we haar benadering misschien een tikje rigide? Hetzelfde verschijnsel doet zich mijns insziens voor in de – overigens door velen geprezen – interpretaties van de werken van haar broer. Zowel in de agogische souplesse als in het gekozen instrument – vooral op haar integrale voor Erato – maakt ze een wat ijzige indruk.

Dat laatste kunnen we Hayo Boerema niet verwijten, ondanks zijn noordelijke afkomst. Integendeel. Dit zijn interpretaties waar souplesse en fantasie hand in hand gaan, zowel waar het om de tempokeuze als om de registraties gaat. Voor dat laatste zijn op dit instrument assistenten nodig, en die mogen best even genoemd worden: Stefan Treure en Gerard Verweij. Registreren is bepaald geen sinecure en een uitstervend beroep. Het Laurensorgel is dan wel niet Frans, maar Boerema en zijn maten weten hoe je ermee kunt toveren.

CD 1
Première Fantaisie
Deuxième Fantaisie
Premier Prélude profane
Deuxième Prélude profane
Prélude et Fugue
Intermezzo
Choral Dorien
Choral Phrygien
Choral cistercien
Aria
Berceuse sur deux notes qui cornent
Ballade en mode phrygien
Lamento
Suite pour orgue
Hommage improvisé I

CD 2
Variations sur l’hymne ‘Lucis Creator’
Postlude pour l'office de Complies
Petite Pièce
Grave
Climat
Monodie
Variations sur un thème de Clément Jannequin
Le jardin suspendu
Litanies
De Jules Lemaître
Chant donné
Andant
Fantasmagorie
Intermezzo
Trois Danses
Deux Danses à Agni Yavishta
Hommage improvisé II


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links