CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2018
|
Wolfgang Rihm (1952) componeerde zijn Eerste vioolconcert in 1975/76 en gaf het de titel 'Lichtzwang. Musik für Violine und Orchester in memoriam Paul Celan' mee. Kort daarop vond reeds de première plaats, op 3 april 1977 in Royan in Frankrijk, met als solist János Négyesy en het SWF-Sinfonieorchester onder leiding van Ernest Bour. De titel van het openingswerk op deze cd, 'Dritte Musik', verwijst naar het dan inmiddels Derde vioolconcert. 'Diese Musik', aldus Rihm, 'ist dem Andenken meines Freundes Kurt Kochenscheidt (1943-1992) gewidmet, dessen Malerei ich - vom Grundklang bis zum Oberflächengeräusch - viel ablauschte. (Vor Augen: sein Bild "Schwarze Schönheit", 1983'. Gecomponeerd in 1993 in opdracht van de 'Brahmsgesellschaft' en de Südwestfunk Baden-Baden werd het op 7 mei 1993 voor het eerst uitgevoerd door het SWFR-Sinfonieorchester onder leiding van Michael Gielen, met als solist Gottfried Schneider (aan wie het werk is opgedragen). De hekkensluiter op dit album, 'Gedicht des Malers', ontstond in de periode 2012-2014 en was aan weer een andere violist opgedragen: Renaud Capuçon, die op 9 januari 2015 samen met de Wiener Symphoniker onder Philippe Jordan er de première van gaf (door collega Siebe Riedstra hier besproken). Ook dit werk staat in het teken van een denkbeeldige scène: het portret dat de schilder Max Beckman heeft vervaardigd van respectievelijk de violist Eugène Ysaÿe en de componist Max Reger. Rihm: 'Der Solist verkörpert quasi den Pinsel des Malers, der mal schneller, mal überlegter über die Leinwand bewegt wird'. Wat Celan al in zijn dichtwerk tot uitdrukking heeft gebracht lijkt een gesel van deze tijd te zijn: dat het licht dreigt uit te doven en dat de lyriek dreigen te verstommen onder het geweld van de 'Entzauberung' zoals die zich in de wereld voltrekt. Dat vluchtigheid de plaats heeft ingenomen van het streven naar glans en schoonheid. Het is alleen al daarom een verademing dat de grote affiniteit van de Chinese violiste Tianwa Yang met deze drie werken geen moment wordt gehinderd door technische beperkingen. Orkest en dirigent zijn uit gelijkwaardig hout gesneden, waardoor deze uitgave de best denkbare aanbeveling meekrijgt. Waar nog bijkomt dat drie van Rihms belangrijkste vioolwerken op deze cd zijn samengebracht. De opname staat het luistergenot niet in de weg. index |
|