CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2008 |
||
Mozart: Requiem in d, KV 626. Sheila Armstrong (sopraan), Janet Baker (mezzosopraan), Nicolai Gedda (tenor), Dietrich Fischer-Dieskau (bariton), John Alldis Choir, English Chamber Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim. Bruckner: Te Deum. Anne Pashley (sopraan), Birgit Finnilä (alt), Robert Tear (tenor), Don Garrard (bas), Philharmonia Chorus & Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim. EMI Classics 2 12718 2 3 • 79' • Toen Daniel Barenboim in het begin van de jaren zeventig Mozarts Requiem en Bruckners Te Deum opnam, stond hij nog aan het begin van een glanzende dirigentencarrière. Als pianist had hij zijn sporen zowel in als buiten de studio inmiddels echter al ruimschoots verdiend. Vanaf het midden van de jaren zestig behoorde hij met o.a. de celliste Jacqueline du Pré en de violist Pinchas Zukerman tot de drijvende artistieke krachten die de toch al aanzienlijke positie van het EMI-label in de wereld van de klassieke muziek nog verder versterkte. Nu, ruim dertig jaar later, koesteren we nog steeds een groot aantal opnamen dat toen onder de hoede van EMI-producer Suvi Raj Grubb (klik hier) de wereld veroverde en met recht tot een van de belangrijke mijlpalen in de discografische geschiedenis mag worden gerekend. Barenboims visie op Mozarts Requiem (uiteraard in de door Süßmayr voltooide versie- klik hier) mag zonder meer als 'romantisch' worden bestempeld, min of meer in overeenstemming met die van Herbert von Karajan, Carlo Maria Giulini, Karl Böhm en Karl Richter. De historiserende of 'authentieke' uitvoeringspraktijk stond in die dagen nog in de kinderschoenen, het was nog een proces van vallen en opstaan, met Nikolaus Harnoncourt als de voortvarendste pleitbezorger. Pas in de loop van de jaren tachtig zou die 'beweging' vaste grond onder de voeten krijgen en een dusdanige greep op met name het achttiende-eeuwse repertoire krijgen dat de traditionele symfonieorkesten en ensembles Bach of Händel niet eens meer dúrfden uitvoeren. In Nederland en België waren het Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Jos van Veldhoven, Paul van Nevel, Philippe Herreweghe en Jos van Immerseel die de authentieke kar trokken. Goed, zover was Barenboim dus nog niet, maar wel mag gezegd worden dat hij dankzij het geweldige solistenteam, de rotsvaste koorbijdragen en het superieur spelende orkest een indrukwekkende vertolking ten beste geeft die alle kenmerken heeft van zijn grote liefde voor Mozarts muziek. Iedere maat is doortrokken van de wil om het uiterste uit dit werk te halen, met een mate van vrijheid die best weldadig aandoet. De frases worden als het ware geboetseerd, de dynamische grenzen nadrukkelijk opgezocht, met uiterst flexibele, maar overtuigende tempi. Dat het vibrato als expressief hulpmiddel wordt ingezet is eveneens tekenend voor de opvattting in die dagen. Hetzelfde geldt voor het orkestvolume, dat - anders dan in de historiserende uitvoeringspraktijk - sterker op de voorgrond treedt dan de messcherpe aanpak in de authentieke praktijk (dat geldt ook voor de paukenstokken, die hier met vilt zijn bekleed, wat een ronder, zachter effect oplevert dan de 'authentieke' houten koppen op het al even 'authentieke' trommelvel). Bruckner's Te Deum verdraagt de romantische aanpak uiteraard uitstekend, met als extra voordeel dat de opname nog iets ruimtelijker uit de luidsprekers komt en de links/rechts verhouding wat natuurlijker overkomt. Het koor is in dit werk heer en meester, met dank aan het Philharmonia Chorus en zijn koorrepetitor Wilhelm Pitz. Het vocale kwartet levert uitstekende prestaties, al had het vibrato van met name Don Garrard wat mij betreft wel een graadje minder gekund. EMI-producer Suvi Raj Grubb en balance engineer Robert Gooch tekenden voor de opname (All Saints', Tooting, 1969 [Mozart] en 1971 [Bruckner]). Dankzij de digitale remastering vond ik het klankbeeld over de gehele linie beter dan op de originele lp's. Dat soms tegen de grenzen van het technisch mogelijke Het begeleidende boekje is rudimentair van opzet. De teksten ontbreken maar kunnen van de site van EMI worden gedownload (www.emiclassics.com). index | ||