© Aart van der Wal, januari 2020

Händel: Concerti Grossi op. 6 nr. 7-12

Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Bernhard Forck

Pentatone PTC 5186738 . 81' .
Opname: februari 2019, Nikodemuskirche, Berlijn

In juli van het vorig jaar besprak ik de eerste 6 concerten van opus 6 en nu dus de resterende zes, door hetzelfde ensemble onder leiding van dezelfde concertmeester. De opnamen liggen dicht bij elkaar: de eerste set werd opgenomen in september 2018 en februari 2019, de tweede set eveneens in september 2019 en op dezelfde locatie: de Berlijnse Nikodemuskirche. Ook het opnameteam is in beide sets identiek. Waarom dan niet eerder uitgebracht als complete set op 2 sacd's? Inderdaad, twee losse cd's brengen financieel meer op dan een set, maar of dat de reden is geweest?

Kort en goed, aan mijn eerdere recensie (klik hier) heb ik wat dit tweede album betreft qua uitvoering en opname niets toe te voegen (dat zou overigens nogal vreemd zijn geweest).

Niet als bladvulling maar misschien wel voor degenen die voor het eerst kennismaken met het concerto grosso als 'model' in de periode van de Barok een korte toelichting. In het concerto grosso draait het voornamelijk om de contrastwerking tussen het grote(re) ensemble (ripieno of tutti) en de kleine groep solo-instrumentalisten (concertino). Deze dialogiserende vorm gaf componisten alle denkbare ruimte om er hun creatieve gaven op los te laten. Kortom, eensgezindheid wordt afgewisseld met contrast. Het is ook het idee van het 'concertare' ofwel het wedijveren met elkaar: het uiterst kleurrijke dispuut tussen de twee verschillende groepen (tutti versus soli). Over de omvang van het ensemble als geheel bestaat geen eenduidigheid.

Wie nu precies de bedenker van deze fascinerende muzikale levensvorm was valt niet met zekerheid te zeggen, al gaan de meeste stemmen wel in de richting van de Italiaanse componist Angelo Corelli 1653-1713). Anders dan de uiterst virtuoze Italianen moet de pragmatische Händel hebben gedacht dat een brede verspreiding van zijn werk voorop stond, want hoewel zeker niet zonder virtuositeit laten zijn Concerti Grossi zich ook realiseren door iets minder gevorderde musici. Dat levert echter geen concessie op aan Händels vernuft en zijn vermogen om de tegenstellingen tussen tutti en soli zoveel mogelijk uit te buiten. De Berlijnse Akademie en de fraaie opname laten het u allemaal tot in detail meebeleven. Wel jammer dat de metadata er weer bij in zijn geschoten. Dit kan anno nu echt niet meer.