CD-recensie
© Aart van der Wal, november 2021 |
Dit 'nachtalbum' van het Franse Quatuor Ébène, bijgestaan door de altviolist Antoine Tamestit en de cellist Nicolas Altstaedt, toont de superieure klasse van het gehele ensemble. Het speelt in Dutilleux' strijkkwartet Ainsi la nuit (1973/76) en Schönbergs nog in de Laatromantiek verkerende, gloedvolle strijksextet Verklärte Nacht (1899) zijn hoogste troeven uit en dat is bepaald niet gering. Minder gelukkig ben ik met de compositie van de cellist bij het Ébène, Raphaël Merlin, die in een eigentijds mengsel van citaatrijke jazzy clair en sensueel obscure heeft geprobeerd om - uiteraard geheel anders dan zijn grote Franse voorganger - met name de nacht een eigen compositorisch aanzien te geven. Voor het Franse kwartet, Tamestit (hij werkte al eerder mee aan een opname van Schönbergs Strijksextet - klik hier) en Altstaedt hoef ik hier geen lans te breken: het zijn topmusici die zich in dit segment volmaakt thuis voelen. De opname is eveneens subliem. Maar dat povere, niet door voldoende inventie geschraagde stuk van Merlin (ik betwijfel zelfs of hij deze kans zou hebben gehad als hij géén cellist bij het Ébène was geweest...) had van mij beter plaats kunnen maken voor een veel boeiender alternatief. Het glas is evenwel meer dan halfvol, dankzij Ainsi la nuit en Verklärte Nacht. De intensiteit spat er vanaf, de spelprecisie is exemplarisch. Dat is kwartet/sextetspel op zijn best. index |
|