CD-recensie
© Aart van der Wal, juli 2025 |
Volgens het bij de cd gevoegde persbericht was het liefde op het eerste gezicht toen Mathilde Vialle en Thibaut Roussel voor het eerst de Britse basviol en de Venetiaanse aartsluit ontdekten in het Musée de la Musique in Parijs. Het herbergt een grote collectie van ruim 8.000 muziekinstrumenten en andere op muziek gestoelde kunstobjecten vanaf de zestiende eeuw tot nu. Die basviool werd vervaardigd door John Pitts in Londen in 1679, de aartsluit door Christoph Koch in 1654 in Venetië. (de overige instrumenten op dit album vindt u in het inhoudsoverzicht). Wat deze beide instrumenten in gang hebben gezet zijn deze nog niet eerder vastgelegde Engelse stukken uit de tweede helft van de zeventiende eeuw. Dat alleen al maakt deze uitgave bijzonder, maar ook de door het ensemble opgeroepen klankkleuren zijn er een genot om naar te luisteren. Voeg daarbij de soepele en exquise tenorstem van Zachary Wilder en u begrijpt dat er sprake is van een bijzonder goed geslaagde uitgave waarvan tevens een historisch belang afstraalt, zowel wat betreft de genoemde basviol en aartsluit als het gekozen repertoire. Dankzij de al even voortreffelijke opname krijgen zowel de musici als het instrumentarium alle kansen om te schitteren. index |
|