Actueel

Thomas Beijer ontvangt Nederlandse Muziekprijs

 

© Aart van der Wal, februari 2022

 

Thomas Beijer (33), een eigenzinnige pianist van grote allure, krijgt vanavond, donderdag 17 februari, in De Oosterpoort in Groningen de Nederlandse Muziekprijs, een sculptuur van Jeroen Henneman, door de kersverse staatssecretaris van Cultuur en Media, Gunay Uslu, uitgereikt. Maar niet nadat hij eerst zijn (ongetwijfeld uiterst muzikale) visie heeft gegeven op het Pianoconcert in G van Maurice Ravel, samen met het Noord Nederlands Orkest onder leiding van zijn toekomstige chef Eivind Gullberg Jensen.

De prijs is de hoogste staatsonderscheiding in de sector klassieke muziek. Een commissie beoordeelt wie wordt uitverkoren om een bepaald (en uiteraard betaald) studietraject te volgen, met – als het goed is – aan het einde ervan de prijs.

Als het goed is… Want nog maar een paar maanden terug zat er een nogal onfris luchtje aan: de alom gedoodverfde winnaar bleek uiteindelijk geheel onverwacht de grote verliezer te zijn. U kunt er hier het nodige over lezen. Het enige echt positieve nieuws dat aan deze naargeestige gang van zaken kan worden vastgeknoopt is dat het Fonds voor de Podiumkunsten, die de muziekprijs financiert, in december heeft toegezegd om onderzoek te doen naar het besluitvormingsproces; en dat de uitkomst ervan hopelijk openbaar zal worden gemaakt.

Ik heb er geen enkel idee van hoe dit proces is verlopen en wat er achter is schuil gegaan, want nog tot eind november was iedereen in de veronderstelling dat de prijs naar ook naar deze fenomenale celliste zou gaan. Logisch, want zij had het driejarig studietraject onder de hoede van Candida Thompson, artistiek leider van Amsterdam Sinfonietta, voor zover althans bekend zonder problemen afgelegd. Nee dus. Het is uiteindelijk alleen Thomas Beijer geworden.

Het grote bezwaar dat aan dergelijke strapatsen kleeft is dat de daaraan onvermijdelijk verbonden smet zich langdurig kan gaan nestelen, zo niet invreten, onder het motto vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Wat evenwel niet wegneemt dat Beijer de prijs zonder meer verdient, want hij is een begenadigde pianist. En niet alleen dat: hij schrijft boeken, componeert en tekent, is artistiek leider (van de Young Pianist Foundation), improvisator, presentator, animatiefilmer en maakt filmscripts. Voorwaar een ‘duvelskunstenaar' die waarschijnlijk niet of nauwelijks nog een vrij uurtje over heeft in zijn Amsterdamse benedenwoning met de concertvleugel in een apart optrekje in zijn achtertuin. Een kunstenaar ook die niet alleen uiterst bevlogen is, maar net al zoveel collega's zwaar heeft geleden onder het voortdurende juk van de overheidsmaatregelen tijdens de coronapandemie. Uitnodigingen die werden afgezegd, allerlei activiteiten die noodgedwongen moesten worden stilgelegd, plannen die werden verschoven en nog eens werden verschoven en nog eens. Er kwam ook bij hem het moment hoe hij de huur nog kon betalen (anderen zaten weer danig klem met hun hypotheek), hij er serieus over na begon te denken om de vleugel te verkopen, om daarna weer een poosje voort te kunnen. Gelukkig bleek het op het laatste moment niet nodig, als is nu wel al zijn spaargeld als sneeuw voor de zon verdwenen.

Maar terug naar die muziekprijs, die naar het oordeel van de commissie naar Beijer moest gaan op grond van zijn pianistische kwaliteiten en zijn veelzijdigheid. Volgens de commissie een toonbeeld van de ‘uomo universale'. Ik zeg het de commissie graag na.

En nu maar hopen dat op niet al te lange termijn alle commissieleden die de Nederlandse Muziekprijs bestieren, met de voorzitter voorop, vervangen worden. Opdat er in de naaste toekomst over zowel de selectie- en de beoordelingscriteria geen twijfels meer bestaan. Thomas Beijer staat gelukkig ver boven dit platvloerse gedoe. Ik denk zelfs of hij, gelet op zijn grote kwaliteiten, die prijs wel nodig heeft om zijn toekomst als buitengewoon veelzijdig kunstenaar zeker te stellen. Evenals Ella van Poucke komt hij er toch wel.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links