DVD-recensie

Cardiff: het vocalistenconcours

 

© Aart van der Wal, juli 2004

 

Aria's en liederen: Bellini, Bizet, Brahms, Enescu, Händel, Mahler, Medtner, Ponchielli, Rachmaninov, Respighi, Rossini, Schubert, Schumann, Shin, (R.) Strauss, Thomas, Tsjaikovski, Verdi, Wagner en Weber.

Marius Brenciu, Inger Dam-Jensen, Neal Davies, Valeria Esposito, Lisa Gasteen, Anja Harteros, Dmitri Hvorostovski, Katarina Karnéus, David Malis, Chistopher Maltman, Karita Mattila, Dea-San No, Bryn Terfel, Kirsi Tiihonen, Paul Whelan, Guang Yang.

BBC National Orchestra of Wales / BBC Welsh Symphony Orchestra o.l.v. Guido Ajmone-Marsan, Richard Armstrong, Jean-Yves Ossance en Carlo Rizzi.

Wolfgang Kastorp, Malcolm Martineau, Sato Salminen, Ingrid Surgenor en Philip Thomas (piano).

BBC Opus Arte DVD OAO880 D 4.20' (2 dvd's)


De voornaamste gedachtegang achter de vele concoursen die overal ter wereld met de regelmaat van de klok worden gehouden is dat echt talent daarin komt bovendrijven, maar de praktijk heeft ruimschoots bewezen dat ook vakjury's met dezelfde regelmaat de plank behoorlijk misslaan en dat het publiek zelden of nooit een goed beeld krijgt van de overwegingen die bij de uiteindelijk keuzebepaling de doorslag hebben gegeven. Soms zijn er die schandalen die de media halen en dan is het smullen geblazen: juryleden die zich uit het oordeelspresidium terugtrekken omdat ze het er niet mee eens zijn, of de muziekjournalistiek maar ook het publiek dat duidelijk laat merken een geheel andere mening te zijn toegedaan.

Het concours is een carrièrevehikel voor de kandidaten en een gecondenseerd keuzemenu voor de artist watchers uit het muziekbedrijf, waarbij tevens wordt gekeken naar de fysieke en mentale uitstraling, of een kandidaat straks ook 'verkoopt', commercieel interessant is. Het publiek wordt getrakteerd op een afwisselend programma waaraan het wedstrijdelement een zekere spanning ontleent.

Deze dvd biedt een overzicht van de concourswinnaars in de eerste twee decennia waarbij op de koop toe moet worden genomen dat het niet allemaal vocale juwelen zijn die ons worden voorgeschoteld, maar er blijven er voldoende over om op zijn minst een goede indruk te krijgen van de uitstekende verrichtingen van een (toen) jonge tot piepjonge generatie waarvan menigeen al veel in zijn mars had, zoals Karita Mattila, Lisa Gasteen, Dmitri Hvorostovski, Christopher Maltman en Bryn Terfel. En laat ik vooral ook de eminente begeleiders niet vergeten en dan met name de al spoedig veel gevraagde Malcolm Martineau.

De orkestrale bijdragen zijn zoals ze op de meeste concoursen nu eenmaal zijn: een niet al te geïnspireerd, nogal vast geknoopt tapijt opdat de solisten niet onverhoopt uitglijden en waarbij aan een echt diepgravende aanpak niet wordt toegekomen. Hoe kan het ook anders in de vele fragmenten die uit de context van de integrale opera zijn gelicht. Nee, men kan toch niet het onmogelijke verlangen.

Aardig is het gedegen overzicht dat ongeveer een half uur in beslag neemt en een goed inzicht geeft in het slopende concoursgebeuren met de vele randverschijnselen die daar nu eenmaal mee verbonden zijn.

Beeld en geluid zijn niet opzienbarend maar van voldoende niveau om de verrichtingen goed te kunnen volgen. De beeldregie is rudimentair, zoals we dat van de meeste tv-programma's kennen. Al met al niet meer dan degelijk vakmanschap.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links