![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, mei 2011
|
|||
Tomasi: Divertimento Corsica – Hoboconcert – Fagotconcert – Klarinetconcert. Trio d’anches Hamburg: Nicolas Thiébaud (hobo), Rupert Wachter (klarinet), Christian Kunert (fagot), German Strings o.l.v. Olivier Tardy Farao B 108062 • 77' •
Aan Henri Tomasi valt de eer te beurt het allereerste Holland Festival te hebben geopend, maar dan wel als dirigent. We schrijven 15 juni 1948, en in de Stadsschouwburg te Amsterdam wordt Debussy’s opera Pelléas et Mélisande gebracht. De organiserende Wagnervereniging had liever Tristan und Isolde van de Meester op het programma gezien, onder leiding van de beroemde Wilhelm Furtwängler, maar dat wordt als te riskant afgedaan - Hitlers flirt met Wagner lag nog vers in het geheugen. Tomasi dirigeerde een Franse zangersbezetting en in de orkestbak aan het Leidseplein speelde het Concertgebouworkest. Henri Tomasi werd in 1901 geboren in Marseille, als kind van Corsicaanse ouders. Van jongs af aan brengt hij de zomers door bij zijn grootmoeder op Corsica, en hij zal zijn leven lang een grote liefde voor het eiland blijven koesteren. Als wonderkind wordt de jonge Henri financieel uitgebaat door zijn vader, die als postbode wel een extraatje kan gebruiken. Als studerende adolescent in Parijs ziet Henri zich nog steeds genoodzaakt om bij te verdienen met pianospel in bioscopen en dansgelegenheden. Maar hij studeert ook keihard, zijn medestudenten noemen hem de man van ‘een fuga per week’. Het resultaat mag er zijn: in 1927 wint hij de Grand Prix de Rome.
Hoog op de werkenlijst van Tomasi staat een reeks soloconcerten, vooral voor blaasinstrumenten, waarvan alleen het Trompetconcert het enigszins tot repertoirestatus heeft gebracht. Hij schreef het in 1948, het jaar van zijn Nederlandse optreden als dirigent, en het markeert het begin van zijn roem als componist, die in 1956 werd bezegeld met de première van zijn opera Don Juan de Manara. De tussenspelen uit die opera vormen de basis van een werk voor koperblazers, de Fanfares Liturgiques, een geliefd werk bij brassbands over de gehele wereld, en naast het Trompetconcert de meestgespeelde compositie van Tomasi. U vraagt zich ongetwijfeld af hoe een en ander klinkt. In de jaren 1930 vormde Tomasi samen met onder andere Honegger, Milhaud, Poulenc, en Prokofiev het collectief ‘Triton’. Zijn muzikale vocabulaire vertoont overeenkomsten met die van Honegger, maar dan zonder gefronsde wenkbrauwen: in de muziek van Tomasi schijnt de felle Corsicaanse zon. De bitonaliteit van Darius Milhaud vinden we niet bij Tomasi, maar in het Trompetconcert – niet op deze cd te horen, maar zeer de moeite waard – is de invloed van George Gershwin duidelijk waarneembaar. Niet voor niets maakte jazztrompettist Wynton Marsalis een gelauwerde opname van dat concert (CBS MK 42096). Het Trio d’Anches Hamburg zorgt met deze cd voor een belangrijke aanvulling op de discografie van Henri Tomasi. Ze leveren virtuoos, zorgvuld afgewerkt en muzikaal aanstekelijk spel af. Het begeleidende orkest met de generieke naam German Strings is zorgvuldig voorbereid door dirigent Olivier Tardy, solofluitist bij het orkest van de Bayerische Rundfunk. De doorzichtige opname is gemaakt in de Église Saint-Amant-Roche-Savine, kennelijk geen al te grote ruimte, want van kerkelijke galm is geen sprake: de details zijn uiterst verzorgd op de harde schijf gezet. index | |||