CD-recensie
© Siebe Riedstra, februari 2020 |
In 1997 haalde Alexander Liebreich als assistent-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest de Nederlandse muziekpers door in de ZaterdagMatinee een zieke Edo de Waart te vervangen in de Vijfde symfonie van Anton Bruckner. De pers was enthousiast, en Alexander (Regensburg, 1968) had binnen enkele jaren zijn eerste vaste aanstelling als chef-dirigent van het Münchener Kammerorchester (2006-16). Van 2012 tot 2019 was hij chef bij het Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Pools Radio Symfonie Orkest) in Katowice. In die laatste hoedanigheid nam hij tussen 2014 en 2016 drie cd's op met een combinatie van werken van twee grote Poolse componisten: Karol Szymanowski en Witold Lutoslawski. Twee meesters die in hun idioom mogen verschillen, maar éen ding gemeen hebben: het vermogen om uiterst virtuoos en fascinerend te orkestreren. Wanneer een dirigent de beschikking heeft over een eersteklas omroeporkest kan er een klein wonder gebeuren. En dat is dan ook wat we hier te horen krijgen in een technisch verbluffende uitvoering van de Straussiaanse Tweede symfonie van Szymanowski. Al even indrukwekkend klinkt het uiterst virtuoze Concert voor Orkest van Lutoslawski. Veterane Ewa Podles (flink in de zestig op deze registratie) straalt en ontroert in de Drie Fragmenten op Poolse teksten opus 5 van Szymanowski en Gautier Capuçon geeft een gloeiendhete uitvoering van het Celloconcert van Lutoslawski. Dat de Vierde symfonie van Lutoslawski een onderschat meesterwerk van de hoogste orde is wordt helaas nog steeds onderkend. Net als het Livre pour Orchestre en de Musique funèbre krijgt ze hier een topuitvoering. De opname is (zoals altijd bij radio-orkesten) niet alleen prima verzorgd door een opnameteam dat door de wol geverfd is, maar er komt nog een extra dimensie bij door een panoramische breedte en een indrukwekkend laag dat levensecht uit de speakers komt. Een pracht van een document voor Liebreich en zijn Poolse manschappen. index |
|