© Siebe Riedstra, november 2011

Reich: Three Movements – The Desert Music

Chorus Sine Nomine, Tonkünstler Orchester o.l.v. Kristjan Järvi

Chandos CHSA 5091 • 61' • (sacd)

De drie founding fathers van de minimal music bereiken zo langzamerhand de gezegende leeftijd van vijfenzeventig jaar. Terry Riley (1935) is de oudste; hij startte de beweging met zijn In C. Philip Glass, die in januari 2012 vijfenzeventig wordt, maakte minimal music maximaal bij een alternatief publiek. Aartsvader Steve Reich wordt dit jaar vijfenzeventig jaar. Een goede reden voor het label Chandos om samen met dirigent Kristjan – zoon van Neeme en broer van Paavo – Järvi aandacht te besteden aan het (beperkte) orkestrale oeuvre van deze minimalist.

In de jaren 1980 boekte Reich kolossale successen met ensemblestukken als ‘Music for 18 Musicians’. Opdrachten van gerenommeerde orkesten bleven dan ook niet uit, en ze resulteerden in ‘The Four Sections’ en ‘Three Movements’ voor orkest, plus ‘Tehillim’ en ‘The Desert Music’ voor koor en orkest. Daardoor ontstond op twee fronten een nieuwe situatie: het klassieke publiek moest wennen aan Reich, en Reichs vaste publiek moest wennen aan de concertzaal. Geen van beiden waren ze onder de indruk, en de componist was al evenmin overtuigd. Zoals hij zelf constateerde: ‘John Adams is a natural with the orchestra, but I am not’. Een vergelijking tussen Reichs Desert Music en Adams’ Harmonium maakt een en ander glashelder. Nieuwe partituren voor grote bezettingen kwamen er dan ook niet – Reichs muziek floreert nu eenmaal bij de complete overgave van de musicus als individu. Dat wordt moeilijk in een groep van 16 eerste violen.

Kristjan Järvi zit nooit om een idee verlegen, en zijn concerten in Wenen ter ere van de 75-jarige Reich zijn hier vastgelegd in uitvoeringen die de concurrentie met collegae Michael Tilson Thomas en Stefan Asbury ruimschoots kunnen doorstaan. Wat betreft de opnamekwaliteit heeft Reich zelf het laatste woord: ‘this recording of Three Movements is the best I ever heard’. Hij heeft gelijk.