CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2016
|
Viktoria Mullova (1959) schoot met haar debuut op het label Philips in 1984 met de vioolconcerten van Tsjaikovsky en Sibelius direct door naar de internationale top. Op haar tweede album speelde ze in 1989 het Tweede vioolconcert van Prokofjev en her Eerste van Sjostakovitsj, André Previn dirigeerde. Inmiddels zijn we een generatie verder, Philips is ermee gestopt, en Mullova maakte de overstap naar het kleine onafhankelijke label Onyx. Ze heeft haar horizon verlegd in de richting van de barok zowel als de jazz, maar hier keert ze terug naar haar Russische wortels. Drie live-opnamen van nog eens dat Tweede vioolconcert in g (niet in G zoals het hoesje aangeeft) plus de Sonate voor twee violen in C en de Sonate voor soloviool in D. Nu eens niet de beide Prokofjev concerten (speelt Mullova het eerste concert eigenlijk wel?), maar twee weinig gespeelde kamermuziekwerken - hoewel die solosonate oorspronkelijk geschreven werd voor een klas getalenteerde studenten, om met zijn allen te spelen. Aan de interpretatie van het Tweede concert heeft Mullova niets veranderd, de verbluffende virtuositeit is gebleven, net als haar diepgevoelde affiniteit met deze muziek. De digitale opname is nog een slag helderder dan die uit 1989, en het welverdiende applaus is in alle drie gevallen meegesneden. index |
|