CD-recensie
© Siebe Riedstra, augustus 2019 |
Joseph Phibbs (Londen, 1974) mag in het Britse muziekleven bogen op een flinke staat van dienst. Voor het Philharmonia Orchestra (ooit in het leven geroepen door Walter Legge om Herbert van Karajan in het discografische zadel te helpen) schreef hij in 2012 Rivers to the Sea , gedirigeerd door Esa-Pekka Salonen. De Partita in memoriam Steven Stucky uit 2016 was een opdracht van het BBC Symphony Orchestra en chef Sakari Oramo; een schitterend werk waarvan u een opname kunt beluisteren op YouTube. Het Klarinetconcert op deze cd beleefde zijn première op 5 november 2017 in de Royal Festival Hall, met het Philharmonia Orchestra onder leiding van Edward Gardner. De solist was uiteraard Mark van de Wiel, aan wie het werk is opgedragen. Phibbs vond zijn creatieve wortels in de muziek van Benjamin Britten, en schrijft net als zijn idool in een herkenbaar idioom, tonaal en zingbaar. De naam klinkt bepaald niet Brits, maar Mark van de Wiel werd in 1958 geboren in Northampton. Hij is soloklarinettist van het Philharmonia Orchestra en London Sinfonietta, en maakt sinds 1980 deel uit van het Endymion Ensemble. Hij was verantwoordelijk voor de opdracht van het klarinetconcert Hysteresis van Michel van der Aa, waarvan hij samen met London Sinfonietta de wereldpremière verzorgde. Aan opnamen van Mozarts klarinetconcert is bepaald geen gebrek, maar iedere klarinettist die zich zelf respecteert moet het op zijn minst een keer gespeeld hebben. Hier horen we een live-opname uit 2013, compleet met applaus. Van de Wiel bespeelt de bassetklarinet, die aan de gangbare klarinet in de laagte een extra bereik toevoegt. Mozart schreef zijn concert voor zo'n instrument, een uitvinding van zijn vriend Stadler, maar helaas is het originele manuscript spoorloos. Wat we dus te horen krijgen is altijd een (zeer plausibele) reconstructie. Er zijn overigens genoeg klarinettisten die zich houden aan de eerste gedrukte partituur, zonder de extra lage noten. Uiteraard zitten in de live-opname hier en daar wat vlekjes, maar de toegevoegde waarde van deze uitgave zit in het briljante spel van Van de Wiel in het wonderschone en sfeervolle concert van Joseph Phibbs. Luister naar de openingsmaten en u bent verkocht. index |
|