CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juni 2021

Pettersson: Symfonie 12 (Los Muertos de la Plaza)

Swedish Radio Choir, Eric Ericson Chamber Choir, Norrköping Symphony Orchestra o.l.v. Christian Lindberg
BIS-2450 • 56' •
Opname: maart 2019 & jan. 2020, Louis de Geer Concert Hall, Norrköping (Zweden)

   

De Zweedse componist Allan Pettersson (1911-1980) had geen leuk leven. Hij werd geboren in een dorpje even buiten Stockholm en kwam als kleuter terecht in een sloppenwijk van die stad. Daar woonde het gezin Pettersson in een kelderwoning van twee vertrekken. Koud, vochtig en onder de tirannie van een alcoholische vader. De kou en het vocht kostten een oudere zuster het leven, en veroorzaakten bij de componist gewrichtsontstekingen die het hem uiteindelijk onmogelijk maakten zijn eigen partituren in het net op te schrijven. Pettersson relativeert niet, maar duikt gelijk in het diepe. Hij drukt zijn ervaringen regelrecht uit in noten die zwart zien van wanhoop, maar zelfmedelijden is hem vreemd. Veertien symfonieën waren het gevolg. In de concertzaal zijn ze nauwelijks te horen, maar voor het label BIS werkt Christian Lindberg aan de tweede integrale vastlegging – de eerste verscheen op het label CPO. Hier verschijnt de Twaalfde en wellicht meest toegankelijke, voor koor en orkest, op een tekst van Pablo Neruda over de opstand tegen het totalitaire regime in Chili: De doden in de marktplaats. Een opdrachtwerk van de Universiteit van Uppsala, voltooid in 1974. De wereldpremière werd destijds ook vastgelegd en daarmee is dit de derde opname van een werk dat van een doordringende kracht en een ontroerend mededogen is vervuld. De uitvoering treft recht in het hart en de opname is schitterend.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links