© Siebe Riedstra, september 2013

Petrassi: Divertimento – Partita – Quattro inni sacri – Coro di morti

Carlo Putelli (tenor), Coro lirico en Orchestra Sinfonica di Roma o.l.v. Francesco La Vecchia

Naxos 8.572411 • 76' •

Opname: 2007 (Partita), 2011 (Inni), 2012 (Divertimento), Auditorio di Via Conciliazione, Rome

Bij al het geweeklaag over hoe slecht het gaat met de ‘muziekindustrie’ mogen we niet vergeten dat de muziekliefhebber nog nooit zo goed bediend is als de afgelopen decennia. Neem een componist als Petrassi – een kwart eeuw geleden een naam in een encyclopedie. Nu zijn diens acht Concerti per Orchestra in twee versies integraal opgenomen en zitten de labels Chandos en Naxos elkaar op de hielen met een Petrassi editie. Ik ben benieuwd hoever ze komen, maar u en ik hebben een luxeprobleem. Goffredo Petrassi (1904-2003) is samen met Luigi Dallapiccola (1904-1975) de belangrijkste Italiaanse componist van zijn generatie. Dallapiccola zocht het theater, en maakte indruk met zijn eenakter Il Prigioniero. Petrassi componeerde maar liefst acht concerten voor orkest, een wereldrecord waar niemand van onder de indruk lijkt te zijn. Maar hij schreef nog veel meer, en op deze cd presenteert het label Naxos een mooie dwarsdoorsnede van zijn componeren. De nadruk valt daarbij op vroege werken: het Divertimento voor orkest uit 1930, dat hier voor het eerst te horen is, en de Partita voor orkest uit 1932. De Partita was het eerste werk waarmee Petrassi internationaal de aandacht op zich vestigde. Dit is niet de plaatpremière, maar probeert u maar eens om een opname van deze markante partituur te vinden. Met twee grote vocale werken bewijst Petrassi dat hij ook in dat genre thuis is. Meer nog, zijn Coro di morti voor mannenkoor, drie piano’s, slagwerk, koperblazers en contrabassen, zou wel eens zijn meesterwerk kunnen zijn - de tijd van ontstaan (1940/1) heeft hier duidelijk zijn sporen nagelaten. Petrassi was een groot bewonderaar van de neoklassieke Strawinsky; in Coro di morti is Igors Psalmensymfonie nadrukkelijk aanwezig. De ‘Quattro inni sacri’ (1942), vier sacrale hymnen voor tenor en orkest, zijn de directe opvolgers van de Coro di morti. Ze worden prachtig gezongen door Carlo Putelli en zijn de grote verrassing van deze cd. De schappelijke prijs van Naxos maakt van uw luxeprobleem een probleempje.