CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, september 2011

 

 

Peeters: Symphonische Fantasie op. 13 – Suite Modale op. 43 – Drie Koraalvoorspelen uit op. 68 – Concert Piece, op.52a – Variations on an Original Theme op. 58 – Paraphrase on ‘Salve Regina’ op. 123 – Toccata, Fugue et Hymne sur ‘Ave Maris Stella’ op. 28

Peter van de Velde op het Schyven orgel van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te Antwerpen

Aeolus AE-10711 • 78' • (sacd)

www.florpeeters.be

 


Flor Peeters moet een van de weinige mensen zijn die op zijn eigen verjaardag overleed: hij stierf op 4 juli 1986 op 83-jarige leeftijd. Peeters was een orgeltalent dat werd opgeleid aan het Lemmens-Instituut te Mechelen, waar hij met de hoogste kwalificaties afstudeerde en meteen werd aangesteld als docent. Binnen enkele jaren volgde hij zijn orgeldocent op als organist van de Sint-Romboutskathedraal van Mechelen. Een indrukwekkende carrière als concertorganist, met maar liefst 1200 concerten op vier continenten volgde. Als administrateur was hij onder andere actief als directeur van het Conservatorium van Antwerpen. Peeters liet een uitgebreid oeuvre na, met een opusnummering tot en met 140. Het leeuwendeel daarvan bestaat uit muziek voor het orgel. Op orgelnieuws.nl las ik in de bespreking van deze cd een aardige openingszin: ‘Peeters liet een zeer omvangrijk orgeloeuvre na: zo’n 36 uur muziek, evenveel als het oeuvre van Dupré, Tournemire en Messiaen samen!’ Dat moet een wereldrecord zijn.

Onlangs verscheen op het label Hyperion een cd die geheel gewijd was aan werken van Peeters, gespeeld door D’Arcy Trinkwon (klik hier). Twee cd’s binnen een jaar is misschien geen toeval wanneer we bedenken dat Flor Peeters 25 jaar geleden overleed. De bekendste werken vinden we regelmatig op orgel- en organistenportretten, maar uitgaven met uitsluitend werken van Peeters zijn schaars. Beide organisten kozen uiteraard de beste composities uit, en doublures zijn dan ook niet uitgebleven. Ik noem ze even op: het Concert Piece, de Suite Modale en de Toccata, Fugue et Hymne sur ‘Ave maris stella’, waarschijnlijk Peeters meestgespeelde orgelwerk – en opgedragen aan Charles Tournemire. Die doublures zijn natuurlijk niets anders dan een luxeprobleem, maar ook een beetje frustrerend in het licht van de overvloed aan onaangeroerd repertoire.

Gelukkig laat Peter van de Velde ons ook een werk met een hoog opusnummer horen, de Paraphrase on ‘Salve Regina’, op. 123 – opgedragen aan Jennifer Bate. Peeters groeide mee met de muzikale tijdgeest en hield zich op latere leeftijd zelfs bezig met seriële technieken, net als zijn Nederlandse collega Cor Kee. Een andere nieuwkomer is Variations on an original theme, op. 58; dat Peeters zijn stukken dikwijls een Engelse titel meegaf komt doordat Amerikaanse uitgevers dol op zijn muziek waren.

Organist Peter van de Velde is titularis van het prachtige Schyven orgel (1891) in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te Antwerpen. Hij laat horen dat het instrument zijn geheimen aan hem heeft prijsgegeven. Wellicht nog belangrijker is dat hij de kathedrale akoestiek hoorbaar heeft weten te temmen. Daarin wordt hij uiteraard bijgestaan door de uitstekende opname van het Aeolus team, dat ook in de presentatie en de annotatie topkwaliteit levert. Als extraatje is er een toelichting in het Nederlands. Bravo!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links