CD-recensie
© Siebe Riedstra, april 2018
|
Onuté Narbutaité (Vilnius, 1956) was zesendertig jaar oud toen Litouwen de banden verbrak met Moskou. Oud genoeg om gevormd te zijn door de beperkingen die dat regime met zich meebracht, en jong genoeg om van de hervonden vrijheid te kunnen profiteren. Toch duurde het tot in het nieuwe millennium alvorens haar muziek op geluidsdragers verspreid werd. Vier cd's op het label Finlandia en nu een tweede uitgave op Naxos zorgen voor welverdiende internationale aandacht. Twee van de werken op deze cd benadrukken Narbutaité's voorliefde voor poëtische titels: La Barca (2005) en Krantas upé simfonija (Riverbank Symphony, 2007). Beide lijken klankgeworden beelden van het rustige voortglijden van een rivier in de ochtendmist. In 2014 ging de opera Cornet, gebaseerd op de tekst van Rainer Maria Rilke, in première bij het Nationale Theater van Litouwen. Het spookbeeld van iedere operacomponist is het investeren van zoveel arbeid in een partituur die wellicht nooit meer uitgevoerd zal worden. Dus maakte Narbutaité een concertversie van het slot van de opera, hier ontroerend mooi gezongen door mezzosopraan Jovita Vaskeviciuté en tenor Tomas Pavilionis (zie bovenstaande link naar YouTube). Christopher Lyndon-Gee (die met het Gelders orkest een meer dan voorteffelijke opname maakte van de orkestwerken van Igor Markevitch) reisde af naar Litouwen om met het Nationaal Orkest vergelijkbare resultaten te behalen. Een pracht van een kennismaking met een componist met een dieplyrische harteklop. Laat u overtuigen door de meeslepende klanken van Cornet, die in één nacht voor het eerst en het laatst de liefde leert kennen. index |
|