© Siebe Riedstra, september 2017

Louis de Meester - Mimes

(de) Meester: Sonatine (voor piano) - Il pleut (voor altsaxofoon en piano) - Trois Nocturnes (voor piano) - Petites Variations (voor piano) - This is love (voor saxofoon en piano) - Mimes (voor piano)

Tina Fux (piano), Christophe Deckers (altsax)

Et'cetera KTC 1549 • 51' •

Opname: juli 2016, Concertzaal Miry, Koninklijk Conservatorium, Gent

De Belg Louis De Meester (1904-1987) was een avonturier, als mens en als componist. Hij begon zijn loopbaan als cafépianist in Parijs, was voor de Tweede Wereldoorlog directeur van een conservatorium in Marokko en na 1945 werkzaam bij de publieke omroep in België. Eerst als programmamaker, later als hoofd van de elektronische muziekstudio. In die functie heeft hij enorme impulsen gegeven aan het moderne componeren in België. Jongere componisten als Karel Goeyvaerts deden er hun voordeel mee. Zelf is De Meester na zijn overlijden enigszins uit het zicht geraakt. Deze uitgave, met zorg samengesteld en toegelicht door pianiste Tina Fux, geeft een mooi overzicht van zijn ontwikkeling als componist van instrumentale muziek. Ze wordt min of meer in chronologische volgorde gepresenteerd, te beginnen met de neoklassieke motoriek van een Sonatine. De Meester gebruikt een zangerige variant van de twaalftoonstechniek in Drie Nocturnes. De lichtere kant van zijn muzikale bestaan wordt geïllustreerd in 'This is Love' voor altsax en piano - onvervalste jazz. De titel van de cd, Mimes, is tevens het werk waarmee de cd afsluit. Een mooie hommage aan een Vlaamse eigenheimer, met een waardevolle toelichting in Engels/Vlaams. Eén kenmerkend citaat: 'Louis De Meester probeert uit de pas te lopen in een trekkebenige vijfkwartsmaat'.