© Siebe Riedstra, mei 2010

Mansoerian: Altvioolconcert – Vioolconcert – Lachrymae (voor sopraansaxofoon en altviool) - Confessing with Faith (voor altviool en vier stemmen).

Kim Kashkashian (altviool), Leonidas Kavakos (viool), Jan Garbarek (sopraansaxofoon), The Hilliard Ensemble, Münchener Kammerorchester o.l.v. Christoph Poppen.

ECM 1850/51 • 81' • ( 2 cd's)

Armenië betekent in het traditionele muzieklandschap sabeldans en lezginka (Stalins favoriete huppel). Deze cd, uitgebracht in 2004, moet ons op andere gedachten brengen, en slaagt daarin voor honderd procent. Tigran Mansoerian (1939) kwam ter wereld in Libanon maar in 1947 repatrieerde het gezin naar Armenië waar hij studeerde, werkte en inmiddels is opgeklommen tot de status van belangrijkste componerende tijdgenoot. Zijn discografische staat van dienst is echter nog in ontwikkeling. In 2003 bracht ECM een cd uit onder de titel Hayren, met folkloristisch getinte werken van de componist zelf, en bewerkingen door een lichtelijk vals zingende Mansoerian van zijn grote voorbeeld Komitas – een cd die desondanks ontroerde. In 2006 volgden de beide strijkkwartetten (klik hier) en Ars Poetica, Concert voor gemengd koor, beide op ECM. Orfeo produceerde een cd met de triptiek Vioolconcert, Tweede Celloconcert en Dubbelconcert voor viool en cello met een strijkorkest o.l.v. soliste Liane Isakadze; het Belgische label Megadisc maakte een cd met kamermuziek.

Tigran Mansoerian

De muziek van Mansoerian lijkt in niets op die van zijn illustere landgenoot Katsjatoerjan, hoewel beide componisten duidelijk zijn beinvloed door de volksmuziek van hun voorvaderen. Koos Aram voor uitbundigheid en pathos, Tigran houdt het bij inkeer en verstilling, geheel in navolging van Komitas, de man die de Armeense volksmuziek in kaart bracht. Het meest recente werk op deze cd, het Altvioolconcert, draagt als ondertitel ‘…and then I was in time again’, een citaat uit de roman The sound and the fury, het meesterwerk van de Amerikaanse auteur William Faulkner. Wat muziek en boek met elkaar gemeen hebben is een bijna tot pijn geworden nostalgie. Het Vioolconcert uit 1981 is meesterlijk, niet in de laatste plaats door de definitieve interpretatie van de Griekse violist Leonidas Kavakos. Net als het Altvioolconcert wordt de begeleiding verzorgd door 18 (gediviseerde) strijkers die zorgen voor een kamermuzikale doorzichtigheid; dit is de taal van de eenzame monoloog gecombineerd met die van het intieme strijkkwartet. Lachrymae en Confessing with faith zijn religieus getinte werken. Jan Garbarek, welbekend van zijn samenwerking met The Hilliards op ECM’s ‘Officium’ paart in Lachrymae zijn in de jazz gedompelde tonen aan de Armeense soul van Kim Kashkashian. Confessing with Faith is een soort liturgie waarbij de traditioneel aandoende koorklank van de Hilliards omspeelt wordt door Kashkashian’s heimwee naar Armenië. Een en ander wordt subliem gespeeld, is prachtig opgenomen, ruimschoots voorzien van teksten en foto’s en schitterend vormgegeven.