© Siebe Riedstra, november 2009

Schubert/Mahler: Strijkkwartet nr. 14 in d, D 810 (Der Tod und das Mädchen) (versie voor strijkorkest).

Mahler: Symfonie nr. 5 in cis (Adagietto).

Kiev Chamber Orchestra o.l.v. Roman Kofmann.

MDG 601-1315 • 56’ •

Gustav Mahler werd stevig aangevallen toen hij het waagde om strijkkwartetten in versies voor strijkorkest te brengen. Zijn argumentatie was simpelweg dat kwartetten voor de ‘kamer’ zijn geschreven en niet voor de concertzaal, en dat er dientengevolge veel verloren gaat. Vandaag de dag, met een cd-catalogus die uitpuilt van de meest fantastische uitvoeringen van het kwartetrepertoire, is dat argument krachtig achterhaald. Maar diezelfde catalogus maakt het ook mogelijk om Mahlers bewerkingen aan den volke te laten horen. Het resultaat blijft een hybride, temeer omdat we in de afgelopen decennia ook nog eens te maken hebben gekregen met nieuwe inzichten in de uitvoeringspraktijk van deze werken. Mahlers idee van Schubert, uitgevoerd door Roman Kofman en zijn voortreffelijke Kiev Kamerorkest, presenteert een volle, romantische strijkorkestklank, met lange frases en een zinderend vibrato.

Wordt Schubert door Mahler flink opgerekt, het omgekeerde vindt plaats wanneer het kamerorkest van Kiev zich stort op het Adagietto uit Mahlers eigen Vijfde symfonie. Een strijkorkest met zo te horen slechts één contrabas is wel een heel mager vehikel voor deze gepassioneerde uiting van een componist die gewend was aan de grootst mogelijke orkesten om zijn diepste zieleroerselen, in dit geval zijn brandende liefde voor zijn niet al te trouwe echtgenote Alma, vorm te geven. Over het tempo, en dus de lengte, van het Adagietto zullen de geleerden het nooit eens worden. Kofman doet het in 10 minuten. Overigens is de opnamekwaliteit van deze schijf zoals we die van MDG gewend zijn: verbluffend. Wat een bassen, zelfs met één contrabas.