CD-recensie
© Siebe Riedstra, juli 2011
|
Liszt: ‘ Via Crucis’ (voor koor en orgel) – ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ (voor orgel) – ‘Les Morts’, Oraison (Trauerode) (voor orgel) Choeur Sacrum o.l.v. Andris Veismanis Vincent Genvrin, Walcker Orgel van de Dom te Riga Editions Hortus 901 • 71' • (incl. catalogus) Dit is een catalogus-cd. Dat wil zeggen dat u hem voor een habbekrats krijgt bij de catalogus van het label Hortus. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat er geen boekje met toelichting en tekst bij zit; zelfs de naam van de dirigent worden we niet gewaar. Laat u dat echter niet weerhouden om verder te lezen, want het gaat tenslotte om de muziek. Deze cd presenteert de orgelzetting, vanuit de Dom te Riga, waar zich misschien wel het mooiste instrument van de Duitse orgelfabriek Walcker bevindt, geplaatst in 1883. Ik schrijf opzettelijk orgelfabriek omdat er in ons land in de jaren 1960 en -70 een enorme minachting was gegroeid voor deze instrumenten, waarvan de onderdelen fabrieksmatig werden geproduceerd. Dat de firma Steinway zich in de late negentiende eeuw eveneens fabrieksmatig met de productie van vleugels ging bezighouden stoorde kennelijk niemand. Intussen zijn de bakens verzet en is er weer een gezonde belangstelling voor de producten van Duitse fabrikanten als Walcker, Steinmeyer en Sauer, en Nederlandse fabrieken als Pels en Valckx & Van Kouteren. Het Letse koor ‘Choeur Sacrum’ wordt gedirigeerd door Andris Veismanis. Het lijkt een vreemde naam voor een Lets koor, maar dat komt door de Franse afkomst van het label. De als countertenor getrainde Veismanis was solist, koordirigent en later dirigent van de Letse Nationale Opera. In zijn biografie lezen we dat hij artistiek leider is van het kamerkoor Sacrum. Er wordt schitterend gezongen, in een akoestiek waar je stil van wordt - de enorme kathedraal van Riga komt letterlijk tot klinken. De verhouding tussen koor en orgel is ideaal – zoals al eerder opgemerkt, heeft het orgel geen begeleidende functie, maar gaat het een dialoog aan met koor en (koor)solisten. ‘Via Crucis’ duurt in deze uitvoering een krappe drie kwartier. De aanvullende werken zijn orgelwerken, die ook in andere gedaantes zijn overgeleverd, een teken dat ze uit een eerdere scheppingsfase dateren. ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’ is de titel van Bachs Kantate nr. 12. Het overlijden van Liszts twintigjarige zoon Daniel in 1859 was voor de componist aanleiding om zijn verdriet uit te drukken in een preludium voor piano of orgel, gebaseerd op het ostinato uit het openingsdeel van die cantate. Na de dood van zijn dochter Blandine in 1862 breidde hij het werk uit met het slotkoraal van de Kantate – wij kennen het als ‘Wat God doet dat is welgedaan’. De Oraison ‘Les Morts’ bestaat ook in een orkestversie als Trauerode’, en is eveneens een treurmuziek voor Daniel. Organist Vincent Genvrin laat horen dat ook deze virtuoze werken geen geheimen voor hem hebben. index |