© Siebe Riedstra, april 2011

Leighton: Orchestral Works (vol. 2)

Symfonie nr. 2 (Sinfonia mistica) - Te Deum laudamus

Sarah Fox (sopraan), BBC National Chorus & Orchestra of Wales o.l.v. Richard Hickox

Chandos CHAN 10405 • 57' •

Dit is deel twee van de complete orkestwerken van Kenneth Leighton (1929-1988), een Britse componist die een hang naar het elegische combineert met seriële componeertechnieken. Net als Frank Martin hield hij rekening met het bevattinsvermogen van zijn publiek zonder het zijn luisteraars al te gemakkelijk te maken. Op het eerste deel, uitgebracht in mei 2008, bevinden zich de Symfonie voor strijkorkest, het Concert voor orgel, strijkorkest en pauken, alsmede het Concert voor strijkorkest. Op deel twee vinden we de Tweede symfonie, bijgenaamd ‘Sinfonia mistica’, en het Te Deum laudamus, oorspronkelijk voor koor en orgel, later georkestreerd. Beide werken worden gedirigeerd door Richard Hickox. Overigens dankt Leighton zijn reputatie bij de Britse buren vooral aan zijn ‘Coventry Carol’ Lully, Lulla, thou little tiny child, een prachtig wiegeliedje voor koor met (jongens)sopraansolo, dat hij op 28-jarige leeftijd schreef.

Kenneth Leighton (1929-1988)

Het moet een enorme slag zijn geweest voor Chandos, dat twee dirigenten die zich decennialang tomeloos hebben ingezet voor de Britse muziek, in 2008 binnen enkele maanden na elkaar kwamen te overlijden: na Vernon Handley ook Richard Hickox, die slechts zestig jaar is geworden en meer dan 280 cd’s maakte voor Chandos. Het orkest en koor waarvan hij de chef-dirigent was, het BBC National Orchestra and Chorus of Wales, laten horen wat voor een kwaliteitscombinatie hier aan het werk was. De Sinfonia mistica is een zesdelig werk op teksten van Engelse dichters als John Donne, Thomas Traherne en een aantal anonieme middeleeuwse dichters. Het is een requiem dat Leighton opdroeg aan zijn moeder, en er is een belangrijke rol weggelegd voor de eminente soliste, de sopraan Sarah Fox. Een ontroerend werk, vooral in het laatste deel waarin de hymne ‘Shall we gather at the river’ prachtig wordt gecombineerd met het overige materiaal. Een passend eerbetoon aan een dirigent die uitblonk in de grote Britse literatuur voor koor en orkest.