© Siebe Riedstra, augustus 2016

Leifs: Liederen (compl.)

Finnur Bjarnason (tenor), Örn Magnusson (piano)

BIS-2170 • 80' •

Opname: 2000/01, Kopavogur Concert Hall, Reykjavik

Ondanks het feit dat IJsland in 1899 slechts 78.000 inwoners telde werd in dat jaar een componist geboren die het land een eigen muzikaal gezicht zou geven: Jón Leifs. Na zijn basisopleiding in Reykjavik vertrok hij voor verdere studie naar Leipzig. Daarna bleef hij in Duitsland hangen waar hij een redelijk succesvolle loopbaan wist op te bouwen als dirigent en componist. Heel even werd hij door het 'Noordse' karakter van zijn werken door de nationaalsocialisten gepropageerd, maar vanwege zijn joodse echtgenote was hij al snel genoodzaakt terug te keren naar IJsland. Daar zette hij zich in voor een goede infrastructuur van het muziekleven, waaronder de oprichting van het IJslands Symfonieorkest. In zijn componeren verwerkte hij locale sagen en legenden, met gebruikmaking van motieven uit de locale volksmuziek. De muziek van Leifs heeft in zijn grote werken de oerkracht van het IJslandse landschap die vooral tot uitdrukking komt in een vulkanisch slagwerkgebruik. In zijn liederen vinden we de weerslag van het nationale epos, de Edda, in combinatie met de pure eenvoud van de volksmuziek. De opnamen op deze cd ontstonden al in 2000 en werden gemaakt voor het label Smekkleysa. Ze zijn voor BIS geremastered in het kader van een volledig overzicht van de werken van deze eigenzinnige toondichter die in 1968 overleed. Maximale zorg is besteed aan de presentatie, met een extra dik boekje dat los met de cd in een schuif verpakt zit. Alle teksten van de 32 in het IJslands gezongen liederen zijn afgedrukt met daarnaast de Engelse vertaling. Sommige van deze liederen stellen hoge eisen aan de kracht van de zanger; heldentenor Finnur Bjarnason spreekt niet alleen de taal, maar zingt deze muziek vanuit zijn tenen.