© Siebe Riedstra, januari 2016

moonshadow sunshadow - Vanessa Lann

Lann: DD (Double D) - Dancing to an Orange Drummer - Inner Piece - moonshadow sunshadow - Recalling Chimes - Resurrecting Persephone - Is a Bell a Bell?

Guy Livingston (piano, DD) - Ensemble Present o.l.v. Jurjen Hempel (Dancing) - Tomoko Mukayama (piano, Inner piece) - Liza Ferschtman en Esther Hoppe (viool, moonshadow) - Ivo Janssen (piano, Recalling) -- Elisabeth Ettenauer (piano, Bell ) - Eleonore Pameijer (fluit) en Radio Kamerorkest o.l.v. Kenneth Montgomery (Persephone)

Attacca 2015146 64'

Opname: compilatie en live-opname 26 november 2000,
de Doelen, Rotterdam (Persephone)

Vanessa Lann (New York, 1968) heeft er lang op moeten wachten, maar hier is dan haar eerste cd. Lann keerde na haar studie aan het Koninklijk Conservatorium niet terug naar de Verenigde Staten, maar bleef in Nederland. Een van de eerste stukken die ze hier schreef was Dancing to an Orange Drummer. Dat is natuurlijk de different drummer van David Henry Thoreau waar Charles Ives ook zo dol op was, maar Vanessa vond dat ze die in Holland oranje moest kleuren. Het is een ensemblestuk met een energieke drive en een minimalistische structuur, zonder eenvormigheid en met alle kleuren van de regenboog. Een stuk waarmee ze opviel en scoorde, en dat indertijd uitkwam op een mini-cd, uitgebracht door het Hilversumse Centrum voor Nederlandse Muziek, dat toen nog concurreerde met Donemus. Het is hier opnieuw te horen en het is nog steeds een plezier om naar te luisteren. Dat vinden ze in Amerika kennelijk ook, want op verzoek van Keith Lockhart heeft ze een orkestversie gemaakt voor de Boston Pops. Go Vanessa!

De overige stukken zijn op maat geschreven voor de diverse uitvoerenden, en ze zijn vanuit die invalshoek terug te vinden op diverse cd's. Na een poosje is er dan voldoende materiaal voorhanden om een eigen schijfje te vullen, en dat is hier gebeurd. De oorspronkelijke uitgaven vindt u gemakkelijk terug op de website cvan Vanessa Lann, die bovendien veel van de stukken ook ter beluistering aanbiedt.

Er is echter één werk dat hier zijn discografische première beleeft, en dat is het fluitconcert Resurrecting Persephone, geschreven voor Eleonore Pameijer en het Radio Kamerorkest. De eenmalige uitvoering vond plaats in De Doelen te Rotterdam, in de concertserie die de AVRO daar toen nog in stand hield ten behoeve van de orkesten van de Publieke Omroep. Analoog aan de kip en het ei verdwenen eerst de concertseries van de omroepverenigingen en daarna als vanzelf ook de orkesten. Gelukkig zijn er nog idealisten als Sieuwert Verster die er plezier in hebben om met een eigen label eigentijdse muziek een eerlijke kans te geven. Vanessa Lann grijpt die kans met muziek die is blijven dansen op de maat van de oranje trommelaar.