© Siebe Riedstra, maart 2011

Korngold: Vioolconcert in D op. 35

Dvarionas: Vioolconcert in b – Pezzo eligiaco

Vadim Gluzman (viool), Residentie Orkest o.l.v. Neeme Järvi

BIS-CD-1822 • 61' •

Julius Korngold (1860-1945)

Dirigent Neeme Järvi nam voor het label Chandos recentelijk twee werken op uit het ijzeren repertoire, de Vijfde symfonie van Bruckner en de Zevende van Mahler, beide met ‘zijn’ Residentie Orkest. De ontvangst van die cd’s was niet onverdeeld positief, maar deze nieuwkomer op het label BIS is een schot in de roos. Järvi is altijd een tovenaar geweest in het wederopwekken van vergane meesterwerken, en die vaardigheid wendt hij hier voor tweehonderd procent aan. Hij breekt een lans voor twee vioolconcerten, geschreven binnen een paar jaar tijd, maar afkomstig uit twee volkomen verschillende werelden. Erich Wolfgang Korngold was een wonderkind in het Wenen van tussen de beide wereldoorlogen. Hij trok op zijn zeventiende internationaal de aandacht met een zeer volwassen opera, maar moest als jonge man met vrouw en kinderen de benen nemen voor het Nazi-bewind. Hij verkaste naar California en schreef voortaan filmpartituren die aan de lopende band met Oscars werden beloond. Zijn vader, de roemruchte muziekcriticus Julius Korngold, vond die filmschrijverij ver beneden de waardigheid van zijn zoon, maar kon het resultaat wel waarderen. Hij adviseerde hem om episodes uit drie verschillende films als basismateriaal te nemen voor een vioolconcert. Na veel vijven en zessen kwam het concert tot stand, en Jascha Heifetz, eveneens woonachtig in Los Angeles, zette zich er vol enthousiasme voor in. Na diens overlijden leidde het vioolconcert een sluimerend bestaan, maar in de laatste decennia van de twintigste eeuw ontstond er schoorvoetend opnieuw enige belangstelling voor de componist Korngold, vooral dankzij het label RCA (waar zoon George Korngold als producer werkzaam was). RCA gaf de opera Die tote Stadt uit in een opulente uitvoering en publiceerde een aantal schitterend opgenomen filmmuzieken. Het label Decca lanceerde in de serie Entartete Musik een herkansing van de opera Das Wunder der Heliane. Het Vioolconcert schoot voor de tweede maal in bloei door hernieuwde discografische aandacht van beroemdheden als Itzhak Perlman en Anne-Sophie Mutter.

Balys Dvarionas (1904-1972)

Balys Dvarionas (1904-1972), componist en dirigent, schreef zijn Vioolconcert in 1948, in de verstikkende naoorlogse atmosfeer van het door de Sovjet-communisten onderdrukte Litouwen. Anders dan de Vioolconcerten van Sjostakovitsj is dit geen bekentenismuziek, maar een warmbloedig, romantisch gezongen concert dat zich koestert in de schaduw van Max Bruch – net als dat van Korngold. Niemand minder dan David Oistrakh maakte zich sterk voor dit werk, dat zich enige decennia lang in een zekere populariteit mocht verheugen, maar inmiddels geheel achter de muzikale horizon is verdwenen. Grote populariteit behaalde Dvarionas met een bonbonnetje, het Pezzo elegiaco, dat hier in een arrangement voor viool en orkest tot klinken komt.

Violist Vadim Gluzman (1973) werd geboren in de Oekraïne, verhuisde naar Israel en studeerde af aan de Juilliard School in New York. Hij neemt exclusief op voor BIS, en is daar op diverse cd’s te horen in concerten van Glazoenow, Tsjaikovski, Barber en Bernstein. Hij levert met deze cd opnieuw een schitterende proeve van bekwaamheid af: zijn aristocratische spel herinnert aan dat van Nathan Milstein. Voeg daaraan toe de uiterst verzorgde bijdrage van Järvi en zijn Hagenezen, en het resultaat is een cd voor fijnproevers.