© Siebe Riedstra, januari 2015

Kantsjeli: Diplipito (voor countertenor, cello en orkest) - Valse Boston (voor piano en strijkorkest)

Thomas Demenga (cello), Derek Lee Ragin (countertenor), Stuttgarter Kammerorchester o.l.v. Dennis Rusell Davies (tevens pianist)

ECM New Series ECM 1773 57'

Opgenomen: jan 2001, Mozart-Saal, Liederhalle, Stuttgart

Het lijkt wel alsof de muziek van Gyia Kantsjeli (1935) staat als een ikoon voor het Georgië van voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, maar is dat ook echt zo? De vierde symfonie 'In memoriam Michelangelo' uit 1975 klinkt niet wezenlijk anders dan 'Diplipito' voor cello, countertenor en strijkers uit 1997. De heimwee waarmee de muziek van Kantsjeli is doortrokken was er dus al voordat hij in 1990 naar het westen emigreerde (hij woont in Antwerpen). Vaste bestanddelen van Kantsjeli's vocabulaire zijn een melismatische melodiek waarin de kleine secunde en de kleine terts een hoofdrol spelen (Georgië of klezmer?), flarden van kinderversjes (ook te vinden bij de Amerikaan George Crumb) en de geheel eigen vulkanische erupties die met regelmaat en geheel onverwacht het muzikale milieu proberen te vernietigen. Aan de wortel van dit alles staat een eenvoud die allesbehalve simplistisch is, en het resultaat is altijd van een ontroerende schoonheid. Maar wees gewaarschuwd, vrolijk word je er niet van.

In het geval van Diplipito wordt de droefenis nog eens versterkt door de hartbrekend mooie bijdrage van countertenor Derek Lee Ragin, die bovendien in zijn timbre zo één wordt met de cello dat je het verschil nauwelijks nog hoort. Het vraagt moed om je vocale produktie tot op het breekpunt te reduceren en Ragin slaagt daar meesterlijk in. Demenga is al even groots. De Valse Boston was in de eerste helft van de vorige eeuw een populair verschijnsel; wij kennen haar als Engelse Wals. Kantsjeli droeg deze pure nostalgie voor piano en strijkers op aan pianist/dirigent Dennis Russell Davies en aan zijn echtgenote 'met wie ik nog nooit heb gedanst'. Ook hier overheerst weer zo'n tranentrekkend gevoel van spijt over iets dat niet geweest is en er toch had kunnen zijn als...

Opname en presentatie voldoen aan de hoge kwaliteit die dit label zichzelf gesteld heeft.