![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, januari 2016
|
Dank zij 'huispianiste' Noriko Ogawa debuteert de Japanse componist Yoshihiro Kanno (Tokyo, 1953) hier op het label BIS. Het idioom van Kanno verenigt drie genres: Westerse orkestmuziek, Japanse traditionele instrumenten en computermuziek. Wanneer we de Westerse orkestmuziek vervangen door pianoklanken zijn op deze uitgave aan die drie parameters voldaan. Het resultaat is een wonderlijke mix van Satie en Skrjabin. Akoestische en elektronisch gemanipuleerde pianoklanken worden gecombineerd met traditionele belletjes en metalen eetstokjes waarmee het binnenwerk van de piano bespeeld wordt. Centraal staat de driedelige 'Particle' cyclus, achtereenvolgens A Particle of Light, Water en Rainbow. Pianiste Ogawa heeft de compositie-opdracht voor dit drieluik verstrekt, maar dan niet om als één geheel uit te voeren. Ieder van de onderdelen was bedoeld als openingswerk van een recital waarin de hoofdrol werd opgeëist door Beethoven. Het stuk waarmee de cd begint, 'Angel's Ladder', is een opdrachtwerk naar aanleiding van de tiende verjaardag van de dood van Toru Takemitsu. In het afsluitende werk, Lunar Rainbow, worden vleugel en speelgoedpiano samen bespeeld en via de computer gemanipuleerd tot een massief maanlandschap dat indrukwekkend uit de luidsprekers dendert. In de tedere toegift 'Prelude for Angel' laat Kanno horen dat hij ook een lyrische kant bezit. Noriko Ogawa is al een autoriteit inzake Takemitsu en Debussy, en in combinatie met de superieure opnamekwaliteit had Kanno zich geen betere vertolker voor zijn cd-debuut kunnen wensen. index |
|