CD-recensie
© Siebe Riedstra, juli 2014
|
Harp en orgel, je moet er maar opkomen. Godelieve Schrama en Tomasz Adam Novak zijn allebei professor aan de Musikhochschule te Detmoldt en raakten aan de praat. Het resultaat van dat gesprek presenteerden ze op 15 maart 2014 in het Orgelpark te Amsterdam. Het lijkt een onmogelijke combinatie, harp en orgel, maar in het Orgelpark werkt het. Daar zitten harpist en organist vlak naast elkaar, en het publiek zit er bovenop. Het Orgelpark is een uniek bastion in hartje Amsterdam, waar de passie voor het orgel het voor het zeggen heeft. Kosten noch moeite worden gespaard om de ideale omstandigheden te scheppen om alle facetten van het orgel in combinatie met onverschillig wat dan ook te presenteren. Een schitterende toevoeging aan het instrumentarium van het Orgelpark is een digitale speeltafel met drie klavieren, verbonden met het Sauer orgel, het originele orgel van deze kerkruimte. Alle registers van dit van oorsprong tweeklaviers instrument zijn bespeelbaar vanaf elk van de drie klavieren, inclusief octaaftransposities en kwintkoppels - je kunt het zo gek niet bedenken. Voor de bespeling heb je alleen maar een tovenaarsleerling nodig, want orgelspelen is niet alleen noten lezen, maar ook het instellen van talloze registercombinaties. Tijdens het spelen kun je die afroepen door met je rechtervoet een drukknop te bedienen. Wie daarin bedreven is, kan op dit instrument een ongelofelijk scala aan klankkleuren oproepen. Het harpconcert van Joseph Jongen is het hoofdgerecht van de cd, en daarmee tevens de proef op de som. Waarmee niet gezegd wil zijn dat organist Thomas Nowak een orkest probeert na te bootsen, integendeel, hij vertaalt de orkestklank naar de intrinsieke kleuren van het orgel. Marcel Grandjany speelde zowel harp als orgel, van hem stamt het originele werk voor de combinatie, een Aria in klassieke stijl. Camille Saint-Saëns zou vast genoten hebben in het Orgelpark, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van een tweeklaviers Mustel Harmonium - in de woorden van Tomasz Nowak 'de Mercedes onder de harmoniums. Saint-Saëns schreef zes duo's voor piano en harmonium, en voor drie ervan maakte Godelieve de pianopartij geschikt voor de harp. De cd sluit af met een bewerking van 'Bénédiction de Dieu dans la solitude' van Franz Liszt, origineel voor piano, maar ook uiterst populair in kringen van organisten. Hier hebben Schrama en Nowak elkaar gevonden in een schitterende creatie. .
index |
|