© Siebe Riedstra, december 2019

d'Indy: Médée op. 47 - Karadec Suite op. 34 - Saugefleurie op. 21

Malmö Symphony Orchestra o.l.v. Darrell Ang
Naxos 8.573858 • 53' •
Opname: augustus 2017, Malmö Live, Malmö (Zweden)

Vincent d'Indy (1851-1931) was in zijn tijd een gevierd componist, die ook buiten Frankrijk grote successen boekte. Hooggeboren als comte Vincent Paul Marie d'Indy, telg uit een aristocratische militaire familie, was hij bepaald niet voorbestemd voor een carrière in de muziek. Maar toen zijn grootmoeder (door wie hij na de dood van zijn moeder was opgevoed) overleed was hij een rijk man die zijn eigen toekomst kon bepalen. Hij liet een chateau bouwen in zijn geliefde geboortestreek, de Ardèche, en werd een succesvol componist, dirigent, docent en redacteur van oude muziek. Als componist was d'Indy een toegewijde leerling van César Franck, met grote bewondering voor Liszt en Wagner. Hij was medeoprichter van de Schola Cantorum in Parijs, waar hij onder andere Ernest Chausson, Albéric Magnard, Paul Dukas, Joaquín Turina, Albert Roussel en Arthur Honegger onder zijn leerlingen telde. D'Indy liet een kolossaal oeuvre na waarin aanvankelijk Duitse invloeden (Wagner) overheersen; in zijn latere werk klinkt de volksmuziek van zijn geboortestreek door. Van het modernisme van zijn tijdgenoten moest hij niets hebben en zijn politieke standpunten waren uiterst rechts en antisemitisch. Afgezien van de Symphonie sur un chant montagnard français (ook bekend als Symphonie cévenole) voor piano en orkest, opus 25, is zijn werk vrijwel vergeten.

Tussen 2008 en 2015 verschenen op het label Chandos zes cd's met orkestwerken van deze toonmeester, gespeeld door het symfonieorkest van IJsland onder de Britse dirigent Rumon Gamba - de delen 1 en 5 zijn hier besproken. In 2016 verscheen op het label Naxos een eerste uitgave, geheel gewijd aan d'Indy, met daarop de Tweede symfonie. Nu verschijnt een tweede, wat erop zou kunnen duiden dat ook Naxos is begonnen aan een exploratie van dit repertoire. Hopelijk wordt dat nog uitgebreid in de richting van vocale werken als Le Chant de la Cloche (in de begingaren van het Concertgebouworkest maar liefst acht keer geprogrammeerd) en de opera Fervaal, waarvan we eigenlijk alleen de ouverture kennen.

Op deze nieuwe cd van Naxos demonstreren een Franse componist, een Zweeds orkest en een dirigent uit Singapore hoe ver de globalisering in de muziek is doorgedrongen. Het orkest van Malmö wordt gedirigeerd door Darrell Ang (1979), die al meer dan tien cd's maakte voor Naxos op diverse continenten. D'Indy maakte het tot zijn roeping om de idealen van Franck en de verworvenheden van de oude muziek als uitgangspunt te kiezen. Wellicht is daardoor de indruk ontstaan dat d'Indy een stoffige academicus was, alleen goed in contrapunt en harmonie. In werkelijkheid was d'Indy een componist die de verworvenheden van César Franck naadloos wist te combineren met die van Wagner en Liszt. Dat is evident in Saugefleurie opus 21, een symfonisch gedicht uit 1884. In de Suites uit de toneelmuziek bij Médée (1898) en Karadec (1890) speelt de volksmuziek een woordje mee. Het resultaat is hier te horen in prima uitvoeringen die het moeten opnemen tegen bovengenoemde concurrentie van het label Chandos. Dat lukt voortreffelijk, het orkest van Malmö staat technisch nog een trapje hoger dan dat van Reykjavik. Een veelbelovend initiatief dat hopelijk snel wordt opgevolgd.