CD-recensie
© Siebe Riedstra, mei 2021 |
De Amerikaanse Handel and Haydn Society (H+H) werd in 1815 opgericht in Boston als oratoriumvereniging, en is daarmee de oudste muziekorganisatie die daar al meer dan een eeuw actief is. In de jaren zestig gooide men het roer om richting historisch geïnformeerde uitvoeringen, analoog aan de Nederlandse Bachvereniging. In 2008 werd de Brit Harry Christophers benoemd als Artistic Director. We kennen Christophers in de eerste plaats als de succesvolle koordirigent en oprichter van The Sixteen. In een inleidend stukje spreekt Christophers zijn enthousiasme uit over het feit dat de H+H zijn optredens verzorgt in de fameuze Symphony Hall in Boston, een concertzaal die zich in akoestische kwaliteit kan meten met het Concertgebouw. Volgens Christophers komt oudere muziek ondanks de grootte van de zaal (capaciteit 2.500) er prima tot zijn recht. Christophers presenteert hier twee werken van Haydn die verbonden zijn door een krijgshaftige achtergrond: de Militaire symfonie en de Nelson Mis – ook bekend als Missa in angustiis (Mis in benarde tijden). De live-opname werd gemaakt tijdens concerten in Boston, inclusief een enkel rafeltje en een hoorbaar snuivende Christophers. Het koor bestaat uit ruim dertig uitstekend getrainde vocalisten en het orkest doet kwalitatief niet onder voor de historisch opgezette ensembles in Europa. Dit is al de vierde uitgave die Christophers in Boston realiseerde maar dankzij Christophers op het eigen label van The Sixteen verschijnt. Eerder verscheen de Harmoniemesse in tandem met Symfonie 99. Goede solisten en een prima opname zorgen voor een degelijke totaalindruk die het lokale belang niet wezenlijk overstijgt. index |
|