CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2015

 

Bewitched - Enchanted Music by Geminiani & Händel

Geminiani: Concerto grosso nr. 12 in d, naar Corelli (La Follia)- La Foresta incantata

Händel: Armida abbandonata (cantate voor sopraan, viool en continuo)

Robin Johannssen (sopraan), Les Passions de L'ame o.l.v. Meret Lüthi (viool)

Sony/Deutsche Harmonia Mundi 88843040882 60'

Opname: jan. 2014, Yehudi Menuhin Forum, Bern, Zwitserland

   

De Amerikaanse sopraan Robin Johannsen was eerder dit seizoen in de ZaterdagMatinee te horen als Constanze in een concertante uitvoering van Mozarts Entführung, gedirigeerd door René Jacobs. Die productie zal binnenkort ongetwijfeld op cd verschijnen. Haar persoonlijke cd-debuut maakte ze met een schijf vol aria's en cantates van Caldara, In dolce amor, net als deze uitgave verschenen op Sony/DHM . Hier presenteert ze een nieuwe titel, Bewitched - betoverd - met twee werken waarin hekserij de hoofdrol speelt. De beide delen van Geminiani's La Foresta incantata omsluiten de dramatische cantate Armida abbandonata van Georg Friedrich Händel. Francesco Geminiani was net als zijn beroemde tijdgenoot werkzaam in Engeland, en verwierf daar mateloze populariteit met zijn bewerking van Corelli's Vioolsonates. Die schreef hij om als Concerti Grossi, waarvan de gedrukte uitgave verkocht als warme broodjes. Zijn Foresta incatata - betoverde bos - is een suite à la manière de Jean-Philippe Rameau, en werd dan ook door het Britse publiek als te Frans afgeschreven. Geminiani noteerde het stuk als vierstemmige partituur voor strijkers, maar gaf wel aan dat er diverse varianten met blazers te verzinnen zijn, zoals Corelli dat voor hem ook al had gedaan met zijn concerti grossi (zie mijn bespreking van de cd Corellimania). Hier zijn aan het strijkersensemble twee fluiten, twee hoorns en een trompet toegevoegd. Het continuo wordt verzorgd door klavecimbel, theorbe en orgel. In de dramatische scène Armida abbandonata - Händel zou er later een hele opera aan wijden - neemt concertmeester Meret Lüth de vioolpartij voor haar rekening. In de aria Ah! Crudele laat Händel even horen wat zijn genius vermag met een enkele zangstem en een cello - het orgeltje en de theorbo mogen zelf hun partij verzinnen. De zangeres trakteert ons in het da capo gedeelte op smaakvolle versieringen. Robin Johannsen is een genot om naar te luisteren, de musici van Les Passions de l'ame dragen deze muziek in hun ziel en de opname kon niet beter.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links