© Siebe Riedstra, november 2010

Furrer: Begehren (muziektheater).

Petra Hoffmann (sopraan), Johann Leutgeb (spreekstem), Vokalensemble NOVA, ensemble recherche o.l.v. Beat Furrer.

Kairos 0012432 KAI • 87' • (2 sacd’s)

Beat Furrer (1954) is een Zwitser die sinds zijn Weense studietijd in Oostenrijk is blijven hangen, en tegenwoordig woont en werkt in Graz als docent, dirigent en componist. In 2003 was Graz culturele hoofdstad van Europa en als opening vond op 9 januari de scenische première plaats van ‘Begehren’, Musiktheater. Uitdrukkelijk geen opera dus, hoewel het onderwerp niet operatesker had kunnen zijn: de geschiedenis van Orpheus en Euridike, of preciezer nog, het moment waarop Orheus zijn Euridike begerend aankijkt en dus verliest. In tien scenes wordt dit onderwerp op tien verschillende manieren behandeld door de twee protagonisten, ‘Er’ en ‘Sie’, hij en zij dus. Zij is Petra Hoffmann, een sopraan die een partij zingt die vocaal alles vraagt, vooral in extremen van hoogte en intervalsprongen. Hij is Johann Leutgeb, een bariton die echter geen noot te zingen heeft, maar uitsluitend (heel veel) fluistert, rochelt en spreekt. Beide hoofdrolspelers laten niets te wensen over. Er is een buitengewoon virtuoze rol weggelegd voor een koorensemble van 4X3 zangers, tot perfectie gebracht door het Vokalensemble NOVA. De instrumentale begeleiding is in handen van een ensemble van 12 musici, het ensemble recherche. Elke medewerker is electronisch versterkt en het geheel is op 40 sporen opgenomen. Bijna overbodig dus om te vermelden dat de opnamekwaliteit overweldigend is in zijn ruimtelijkheid, zowel in de vijfkanaals surround versie, als in de buitengewoon brede stereoversie. De opnamen vonden plaats in januari 2003, en alles is tot in de puntjes gerepeteerd en uitgevoerd. De wereldpremière van het werk was een concertante uitvoering in het kader van de Steierische Herbst in Graz, in september 2001, niet 2003 zoals het boekje ons wil laten geloven. Muziektheater moet je natuurlijk beleven, niet alleen horen, maar woorden zijn in deze productie ondergeschikt, een verhaallijn ontbreekt en wat we vooral missen is de choreografie. Wie zich graag wil verdiepen in de muzikale fantasie van Beat Furrer, en die is niet onaanzienlijk, heeft heel veel aan deze schitterend klinkende dubbel-cd. Voor de visueel ingestelden bracht Kairos in 2008 deze titel uit op DVD (Kairos12792).