© Siebe Riedstra, februari 2010

Foerster: Vioolconcert nr. 1 in c, op. 88 – Vioolconcert nr. 2 in d, op. 104.

Ivan Zenatý (viool), BBC Symphony Orchestra o.l.v. Jiri Belohlávek

Supraphon SU 3961 • 65' •

Eén van de gelukkige bijverschijnselen van het chef-dirigentschap van Jiri Belohlávek bij het Londense BBC Symphony Orchestra is de verbreding van het repertoire richting Bohemen, en meer in het bijzonder de verschijning daarvan op het oer-Tsjechische label Supraphon. Wie had dat ooit kunnen bevroeden? Op 8 december 2007 klonk in de Barbican Hall het eerste vioolconcert van Josef Bohuslav Foerster (1859-1951). Die uitvoering werd vastgelegd op deze cd, compleet met applaus. Foerster was vijf jaar ouder dan Richard Strauss en vormt samen met Janacek de schakel tussen Dvorák en Smetana en de twintigste eeuw. In tegenstelling tot de vooruitstrevende Janacek is zijn muzikale idioom behoudend en hoogromantisch, denkt u aan de Strauss van de Rosenkavalier of de Reger van de Mozart-Variaties.

Josef Bohuslav Foerster

Foerster was getrouwd met een beroemdheid: de sopraan Berte Lauterer, favoriet van Gustav Mahler, die haar Kapellmeister volgde van Hamburg naar de Wiener Staatsoper. Dus werd Josef Bohuslav leraar aan het Conservatorium aldaar en muziekredacteur van Die Zeit. In 1918 keerde het gezin terug naar Praag, Foersters geboortestad. Hij had de tijd om een enorm oeuvre achter te laten, want hij overleed pas in 1951. Behalve het eerste concert vinden we op deze cd ook nog een studio-opname van het tweede, gemaakt in dezelfde week. Dit is volbloed romantische muziek, met een onweerstaanbaar langzaam deel waarin een belangrijke rol is weggelegd voor de solocellist van het orkest. Solist Ivan Zenatý is geen nieuwkomer, hij was prijswinnaar op het Tsjaikovski-Concours in 1982. Het belangrijkste: hij gelooft in deze muziek, en laat dat overtuigend horen. Hoewel het eerste concert werd uitverkoren voor een concertuitvoering, is nummer twee de grote verrassing: Richard Strauss zou er zich niet voor hebben geschaamd.