CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, februari 2012

 

 

Feldman: composing by numbers: the graphic scores 1950-67

Projection I–V – Intersection I-IV – In search of an Orchestration – The Straits of Magellan – Out of ‘Last Pieces’ – Marginal Intersection.

The Barton Workshop, James Fulkerson, director

Mode 146 • 74' •

www.mode.com


Grafische notatie was in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een nieuwe en fascinerende wijze van communiceren tussen componist en musicus. Door middel van allerlei figuurtjes, vierkantjes en streepjes van variërende lengte en dikte werden toonhoogte, sterkte en lengte van de te spelen noten bij benadering aangegeven. De precieze uitvoering van deze muzikale wandelroutes werd overgelaten aan de fantasie van de uitvoerenden. Morton Feldman was één van de componisten die zich in een serie werken bediende van deze schrijfwijze. Op deze cd zijn 13 van die werken bijeengebracht, Projection I – V, Intersection I – IV, en een paar losse werken, waaronder het niet geheel onbekende In search of an orchestration. Het spreekt vanzelf dat de uitvoering van muziek die zo rudimentair is genoteerd zich nauwelijks leent om fonografisch vastgelegd te worden: elke volgende uitvoering zal immers totaal verschillend klinken dan de vorige: De beste resultaten zijn hier bereikt met de werken voor een wat groter ensemble. Marginal Intersection, het bovengenoemde In search, en The straits of Magellan bieden een kleurenrijkdom die niet in de laatste plaats is te danken aan de inventiviteit van de uitvoerenden. De cd is een geheel Nederlandse aangelegenheid, de Barton Workshop heeft deze opnames gemaakt in 1994 en 2001. Het New Yorkse label mode bracht ze in 2005 uit als deel 9 van een Feldman Edition.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links