CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juni 2011

 

Escher: Kamermuziek (2)

Sonate concertante voor cello en piano – Sonate voor fluit solo – Sonate voor klarinet solo – Sonate voor fluit en piano

Emily Beynon (fluit), Sepp Grotenhuis (piano), Godfried Hoogeveen (cello), Thies Roorda (fluit), Céleste Zewald (klarinet)

Ottavo OTR C50488 • 63'•

 


De kamermuziek en de liederen van de Nederlandse componist Rudolf Escher (1912-1980) zijn onderwerp van een complete uitgave door het kleine maar zeer ondernemende Nederlandse label Ottavo. De constante factor in deze opnames is Escherspecialist Sepp Grotenhuis. Hij was al verantwoordelijk voor de complete pianowerken. Er staan vier grote werken op dit tweede deel, in chronologische volgorde. De Sonata Concertante voor cello en piano is één van de drie meesterwerken die Escher tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het papier toevertrouwde en die pas na de oorlog konden worden uitgevoerd (Escher weigerde toe te treden tot de Cultuurkamer). De andere twee zijn ‘Musique pour l’esprit en deuil’ voor groot orkest en ‘Arcana’ voor piano. Escher heeft het hoge niveau van deze werken minder vaak geëvenaard dan hij had gewild en het is dan ook van het grootste belang dat er nu na de uitstekende opname uit 1985 van Harro Ruysenaars en Ronald Brautigam (Donemus CV 47) een nog betere verschijnt van Godfried Hoogeveen en Sepp Grotenhuis in superieure klankkwaliteit.

Thies Roorda vervolgt in stijl met de Sonate voor fluitsolo uit 1949, een voor Escher buitengewoon diverterend werk waarin invloeden van de jazz te horen zijn. De meesterlijke Sonate voor klarinet solo uit 1973 wordt gespeeld door Céleste Zewald, die haar felle live-opname uit 2003 (Q 99001) evenaart en iets minder van dichtbij is opgenomen, waardoor het geheel wat meer bezonken overkomt. De magnifieke Fluitsonate is de laatste voltooide compositie van Escher en dit is de derde opname van het werk. Jacques Zoon en Bernd Brackman beten het spits af in 1995 (NMClassics 92059), in 2004 gevolgd door Marieke Schneeman en Ralph van Raat (Attacca Babel 2394). Je moet ze alle drie gehoord hebben.

Deel 1 van deze integrale verscheen in 2003, een jaar later verscheen deel 2 en daarna bleef het stil. Jammer, want we wachten nu al heel lang op ‘Le Tombeau de Ravel’, het Blaaskwintet en het Trio voor klarinet, altviool en piano.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links