CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, januari 2011

 

 

The Romantic Piano Concerto - Volume 47

Jadassohn: Pianoconcert nr. 1 in c, op. 89 - nr. 2 in f, op. 90

Draeseke: Pianoconcert in Es, op. 36

Markus Becker (piano), Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Michael Sanderling

Hyperion CDA67636 • 70' •

 


De onvolprezen serie ‘The Romantic Piano Concerto’ van het label Hyperion heeft dit jaar zijn vijftigste uitgave bereikt. Voor deel 47 streek men voor het eerst neer in Berlijn, om in de vertrouwde Jesus-Christus-Kirche concerten op te nemen van twee volkomen onder het stof verdwenen Duitse componisten, die honderd jaar geleden nog volop in de belangstelling stonden. Salomon Jadassohn (1831-1902) was de leraar van Grieg, Delius en Busoni en werd op zijn beurt weer beïnvloed door zijn idool Franz Liszt, wiens eerste pianoconcert duidelijk model heeft gestaan voor Jadassohns eendelige eersteling in het genre. Zijn onmiddelijk daarop volgende tweede concert is een volwassen driedelig werk, klassieke van opbouw, reminiscent aan de concerten van Saint-Saëns. Het Duizendjarige Rijk heeft in de jaren 1930 korte metten gemaakt met Jadassohns reputatie. Daarentegen werd Felix Draeseke (1835-1913) in dezelfde periode posthuum verheven tot het pantheon der Duitse toonkunst, met als resultaat dat niemand in de tweede helft van de twintigste eeuw ook maar een noot van de man heeft gehoord. Pas in de eenentwintigste eeuw werden zijn vier symfonieën door het label CPO aan de vergetelheid ontrukt. In beide gevallen was de onverschilligheid niet terecht, getuige dit warme pleidooi van pianist Markus Becker en zijn begeleiders, het werkpaard onder de Duitse orkesten, onder dirigent Michael Sanderling, zoon van een groot dirigent, Kurt Sanderling.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links