CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2021


Dohnányi: Pianoconcert nr. 1 in e, op. 5 – Pianoconcert nr. 2 in b, op. 42

Sofja Gülbadamova (piano), Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Ariane Matiakh
Capriccio C5387 • 80' •
Opname: mei 2019, Philharmonie, Ludwigshafen (D)

   

Ondanks het feit dat hij maar een paar jaar ouder was dan zijn landgenoten Bartók en Kodály, is Ernst von Dohnányi zijn hele leven (1877-1960) een volbloed romantische componist gebleven. Zijn kolossale eerste pianoconcert schreef hij toen hij pas 21 jaar oud was, en het is nog helemaal gemodelleerd naar Brahms. Dohnányi bouwde een internationale carrière op als pianovirtuoos, en werd tevens een succesvol dirigent. In 1957 verliet hij Hongarije uit onvrede met het regime, en vestigde zich in de Verenigde Staten. Daar nam hij op de valreep zijn Tweede Pianoconcert uit 1947 op, een werk waarin de invloed van zijn vakbroeder Rachmaninov doorklinkt. In de concertzaal komen we zijn concerten niet meer tegen, maar aan uitvoeringen op cd is geen gebrek. Na Howard Shelley (Chandos) en Martin Roscoe (Hyperion) is nu de beurt aan de Russische Sofja Gülbadamova (1981), op het Duitse label Capriccio. Gülbadamova zet zich kennelijk met veel elan in voor Dohnányi, want nog maar drie jaar geleden speelde ze een live-registratie in van het Tweede concert voor het label Audite (hier uitgebreid besproken door Aart van der Wal) en bij Capriccio verscheen een schijfje met pianowerken. Dirigente Ariane Matiakh was eerder op Capriccio te horen in werk van de Hongaar, met de ballet-pantomime De Sluier van Pierrette (hier door mij besproken). Samen met het orkest van Rheinland-Pfalz zorgen ze voor meeslepende en idiomatische uitvoeringen. De uitnemende opname werd gemaakt in samenwerking met de publieke omroep SWR.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links