© Siebe Riedstra, oktober 2014

François Couperin - Apothéoses & Autre Sonades

(F.) Couperin: La Superbe, Sonade en trio - Apothéose de Lully - Le Parnasse, ou L'apothéose de Corelli, Grande Sonade en Trio - La Sultane, Sonade en quatuor

Gli Incogniti o.l.v. Amandine Beyer (viool)

Harmonia Mundi HMC 902193 58'

Opname: jan 2014 - Théâtre de Quatre Saisons, Gradignan

Gli Incogniti is een strijkersensemble met een wisselende samenstelling, opgericht in 2006 door violiste Amandine Beyer. Beyer (1974) is een leerling van Chiara Banchini, en volgde haar docent in 2010 op aan de Schola Cantorum Basiliensis, het Mekka van de oude muziek. Ze heeft in alle bekende ensembles gespeeld, en met Gli Incogniti diverse opnamen gemaakt voor het label Zig-Zag Territoires. Met de Concerti Grossi van Corelli vielen ze in de prijzen. Voor deze eerste opname voor Harmonia Mundi en zijn de verwachtingen dan ook terecht hooggespannen.

Dit is mijn eerste kennismaking met het ensemble, en voordat ik iets in het boekje of op het internet had gelezen, beluisterde ik deze cd. Eerlijk gezegd vol ongeloof. Ik begreep niet hoe muzikanten die overduidelijk geschoold zijn in het uitvoeren van deze muziek met deze interpretaties op de proppen kunnen komen. En eerlijk gezegd begrijp ik het na het lezen van het boekje nog veel minder. Wanneer het Collegium Aurium decennia geleden met deze geluiden was aangekomen had ik het gesnapt. Maar hoe je in 2014 deze partituren kunt interpreteren met een stroperig legato (openingsdeel Apothéose de Lully), en links en rechts vrijmoedig de vibratoknop aan zet is mij een raadsel. Is dit de nieuwe mode in de oudemuziekgarde?

Ik heb mijn verbaasde oren nog even te luisteren gelegd bij een alternatief gezelschap, Musica ad Rhenum van Jed Wentz. Zij maakten van de complete kamermuziekwerken van Couperin een opname voor Brilliant Classics. Waar Gli Incogniti zich beperken tot twee violen en een continuo van viola da gamba, theorbe en klavecimbel, voegt Wentz traverso's, hobo's en een fagot aan de bezetting toe. Dat verandert de kleur, maar niet de noten. Bij Wentz geen doorgetrokken legato, geen opvallend vibrato - er wordt op een volkomen natuurlijke wijze muziek gemaakt. Daarmee wil niet gezegd zijn dat Gli Incogniti geen muziek maken, integendeel. Het is met de interpretatie van muziek net als met de brillenmode, je moet er aan wennen. Er zijn vast heel veel mensen die de Couperin van Amandine Beyer heel hip vinden.