© Siebe Riedstra, juli 2014

Cage: Sixteen Dances - Credo in US - First Construction (in Metal) - Percussion Trio - Double music for percussion quartet - Third Construction for percussion quartet - Fads and Fancies in the Academy for piano and 4 percussionists

Giancarlo Simonacci (piano), Ars Ludi Percussion Ensemble

Brilliant Classics 94745 64'+51' (2 cd's)

Opname: april-mei 2013, Controfase Studios, Rome

John Cage (1912-1992) nam in zijn studietijd een jaartje les bij Arnold Schoenberg in California. Hij kreeg al spoedig te horen dat zijn harmonisch denken zwaar tekortschoot. Dus zag hij voor de rest van zijn loopbaan af van harmonisch denken. Schoenberg nam nooit meer de moeite om naar de noten van Cage te komen luisteren, en eerlijk gezegd geldt hetzelfde voor het mondiale muzikale establishment. Ooit een orkestwerk van Cage gehoord?
Cage was in de allereerste plaats een muziekvinder - geen muziekdenker (componist). Hij was van mening dat muziek bestaat uit gevonden voorwerpen, en dus voortdurend op zoek naar geluid in al zijn verschijningen. In het meest extreme geval door stilte te componeren - en daarmee aan te tonen dat stilte niet bestaat. Zijn maniakale zoektocht naar nieuwe geluiden bracht hem op het idee om het harmonische karakter van de gelijkzwevende stemming - das wohltemperierte Klavier - een rotschop te geven. Schroeven, gummetjes, bouten, moeren en papiersnippers tussen de snaren van een Steinway zorgen ervoor dat je het instrument niet meer herkent. De 'prepared piano' heeft het componeren in de twintigste eeuw dezelfde impulsen verschaft als het klavier van J.S.B. in de achttiende. Industriële spullen als remblokken en tramveren als percussie-instrumentarium completeren het beeld. Samen veroorzaken ze een geluid dat je nog nooit gehoord hebt en dat toch bekend voorkomt. Echter: 'Geen systeem' is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van de muziek van John Cage. Dus komen we op deze cd van alles tegen - van Gevonden Voorwerpen (de Finale van de Vierde Tsjaikovsky) tot de Balinese gamelan.

Pianist Giancarlo Simonacci is al een paar jaar bezig met deze klankvinder. Voor het label Brillant verzorgde hij uitgaven van de pianowerken in mooie overzichten met een smoel. Hier presenteert hij werken voor piano en slagwerk, een essentiëel deel van Cage's portefeuille. Met name de combinatie van de geprepareerde piano met het potten-en-pannen slagwerk in de First Construction (in metal) biedt een fascinerende inkijk in de keuken van deze eigenheimer.