Brouwer: Cancionas Amatorias - Musica Incidental Campesina - Dos Canciones

Falla: Seite Canciones Populares Espanoles

Asteria Ensemble

Buwalda Classics 64'

Opname: oktober 2012 en januari 2013,
Thomas Tsjerke Katlijk (Friesland)

Het Asteria Ensemble heeft een wel heel onwaarschijnlijke samenstelling: countertenor Sytse Buwalda, Ferdinand Binnendijk op de mandoline en gitarist Saskia Spinder. Dat voor die combinatie muziek op verzoek geschreven moet worden ligt voor de hand, net als het maken van arrangementen van bestaande partituren. U ziet hierboven dat de cd is uitgebracht op het label Buwalda Classics, een voor zichzelf sprekend feit. Vroeger noemde men zoiets een 'vanity album', tegenwoordig is het doodnormaal dat artiesten hun eigen product aan de man brengen, van KCO tot het Ouderkerks Gedempt Havenkoor.

Aan opname en vormgeving van de cd is veel zorg besteed, dat zie je wel eens anders. Ook alle gezongen teksten zijn afgedrukt inclusief vertaling, maar de bezetting van de verschillende werken is niet uniform voor de drie leden van het ensemble, en dat had wel even vermeld mogen worden. In de bespreking geef ik aan hoe een en ander in elkaar steekt.

De cd opent met drie werken van de Victor Kioulaphides (1961), geboren in Athene en in 1979 verhuisd naar New York. Daar studeerde hij contrabas en compositie aan de Juilliard School. Van hem horen we achtereenvolgens Negen liederen op (Duitse) teksten van Herman Hesse, voor alt, gitaar en mandoline. Simpele, bijna Schubertiaanse zettingen waarbij de mandoline heel geraffineerd tegen de zangstem wordt afgezet. Dan volgt de Sonata Maritima voor gitaar en mandoline, een kleurig drieluik met de ondertitels Storm op Zee, Nacht in de Haven en Matrozendans. Het derde werk is Violenstraat, een driedelige liederencyclus voor alt en gitaar - elk lied gaat over kleine bloempjes, niet over violen.

De volgende componist is Leo Brouwer (1939), tevens gitaarvirtuoos en geboren en getogen in Cuba. Brouwer geniet groot aanzien in kringen van gitaarliefhebbers, de rest van de muziekwereld kent hem niet of nauwelijks. Op verzoek van Sytse Buwalda schreef hij zijn Canciones Amatorias, drie liederen voor alt en gitaar. In de volgende Musica Incidental Campesina zwijgt de zangstem, gitaar en mandoline spelen vier korte vignetten: Preludio, Interludio, Danza en Final. Poema en Madrigalillo zijn de titels van de Dos Canciones voor gitaar en alt die deze groep werken van Leo Brouwer afsluiten.

De cd wordt besloten met een van de beroemdste liederencycli voor een lage vrouwenstem in de muziekliteratuur: de Siete Canciones Espanoles, in 1915 geschreven door Manuel de Falla. Hij schreef ze in Parijs, en het was zijn leraar Paul Dukas die er bij hem op aandrong om in zijn componeren toch vooral de volksmuziek van zijn vaderland te laten doorklinken. Hier treedt het voltallige Asteria Ensemble aan, het ensemble heeft zelf gezorgd voor het gebruikte arrangement.

Sytse Buwalda wordt op de cd aangekondigd als countertenor, en dat is natuurlijk correct. Toch heb ik hem hierboven een paar maal als alt neergezet, en dat is een bewuste keuze. Buwalda begon zijn carrière met een schitterende altstem, en heeft in het barokke repertoire als altus een respectabele reputatie verworven. De complete Bachcantates die het label Brilliant uitbracht met het jongenskoor van Pieter Jan Leusink zijn tevens een monument voor de zangkunst van Buwalda. Hier begeeft hij zich op heel ander terrein, en hij doet dat al even succesvol, vooral in de werken die speciaal voor hem geschreven zijn. Manuel de Falla had uiteraard niet kunnen dromen dat zijn Siete Canciones ooit zo tot klinken zouden komen, en het is inderdaad wel even wennen. Afgezien van de lacunes in de informatie een onderhoudende cd van een ondernemend gezelschap, opgenomen in de Thomas Tsjerke - dat is Fries voor Kerk - te Katlijk (634 inwoners).