© Siebe Riedstra, januari 2010

Busoni: Turandot Suite - Sarabande et Cortège - Berceuse élégiaque.

Hong Kong Philharmonic Orchestra
o.l.v. Samuel Wong.

Naxos 8.555373 • 71' •

Ferruccio Busoni (1866-1924) was in de eerste plaats concertpianist en daarna pas componist. Dat neemt niet weg dat we langzamerhand door beginnen te krijgen dat hij als componist beslist een aantal meesterwerken heeft achtergelaten. Twee daarvan bevinden zich op deze cd, de Twee Studies voor de opera Faust en de Berceuse élégiaque. Het laatste werk wordt gezien als Busoni’s beste werk, het is een herinterpretatie voor klein orkest van een pianowerk en draagt als ondertitel: Wiegelied van een man aan het doodsbed van zijn moeder; de dood van Busoni’s moeder in 1909 was de directe aanleiding. De eerste studie voor Faust is de Sarabande, die het tussenspel vormt tussen de eerste en de tweede scene van de opera. Ook in de slotscene, waarin Faust zijn ziel transplanteerd naar zijn dode zoon, speelt ze een belangrijke rol. De tweede studie is een Cortège, samengesteld uit het begin van de eerste scene met een toegevoegd trio als middendeel. Wie de opera kent weet dat dit magistrale muziek is.

Turandot is een onderwerp dat Busoni vele malen bezig heeft gehouden. Deze Suite uit 1905 was de eerste vrucht van die confrontatie, gecomponeerd na lezing van Goldoni’s toneelstuk. Het is een lijvig werk in acht delen, waarvan de helft het woord mars in zijn titel voert. Hoewel de Studies en de Berceuse redelijk vertegenwoordigd zijn in de catalogus, is het met de Turandot Suite minder florissant gesteld. Michael Gielen maakte ooit een uitstekende opname met het orkest van Cincinnati voor VOX, gekoppeld met de Twee Studies. Muti maakte met het orkest van de Scala een opname voor Sony, gekoppeld met werken van Casella en Martucci. Beide zijn uit de catalogus verdwenen en dus heeft Samuel Wong, tot de komst van Edo de Waart chef-dirigent van het orkest van Hong Kong, het rijk nu even alleen. Het orkest blijkt prima opgewassen tegen zijn taak en Wong heeft er een vaste greep op. Zijn tempi zijn soms wat langzamer dan die van zijn rivalen: zijn Turandot is acht minuten langer dan die van Gielen. De opname is gemaakt in de wat droog klinkende Tsuen Wan Town Hall, maar is transparant en warm. De begeleidende tekst is voorbeeldig verzorgd.